ثبت جهانی ژئوپارک ارس گردشگری منطقه را متحول می‌کند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66942
ساعت 16:33 چهارشنبه 31 خرداد 1402
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیوستن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی اتفاق مهمی بود که گردشگری منطقه را در جهت منافع مردم بومی محلی متحول می‌کند.

به گزارش فرینا، علی اصغر شالبافیان روز چهارشنبه (31 خردادماه) در مراسم ثبت جهانی ژئوپارک ارس افزود: مراحل ثبت این ژئوپارک 10 سال طول کشیده که با ثبت آن کار تازه آغاز شده و فرایندی برای بهره مندی بهتر از ظرفیت‌های منطقه شروع شده است.

شالبافیان، به مشکلات گردشگری داخلی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه 2 اشکال اساسی داریم یکی توزیع زمانی سفرها و دیگری عدم شناخت گردشگران داخلی از مناطق گردشگری است.

وی افزود: برای رفع مشکل اول تعطیلی 2 روزه آخر هفته ها مطرح شده است که در بهبود سفرهای کوتاه مدت موثر خواهد بود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: معرفی ظرفیت ها و مناطق گردشگری نیز می تواند به رفع مشکل دوم در این زمینه کمک کند.

شالبافیان خاطرنشان کرد: در زمینه گردشگری خارجی نیز که در محورهای زیارتی و مرکزی کشور محدود شده است باید اقداماتی صورت گیرد تا دیگر نقاط کشور نیز برای این قشر جذاب شود.

وی بیان کرد: عدم معرفی ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی سهم این استان را در گردشگری خارجی محدود کرده است‌.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در ادامه به مصوبه دولت در مورد هزینه‌هایی که فعالان اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و دیگر حوزه ها انجام می دهند، اشاره کرد و گفت: این هزینه ها مالیات محسوب خواهد شد.

شالبافیان همچنین به رویکرد دولت در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: دولت در برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته است.

** ثبت سومین ژئوپارک کشور افتخاری برای همه است

معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اظهار کرد: ثبت ارس در کنار قشم و طبس به عنوان سومین ژئوپارک کشور افتخاری برای همه است.

علیرضا امری کاظمی، با بیان اینکه انتخاب ژئوپارک‌ها جدیدترین برچسب برای ثبت‌های جهانی سایت‌های جهانی و سایت‌های ذخیره زیست کره است، گفت: البته هدف اصلی ژئوپارک‌ها تنها حفاظت از میراث زمین‌شناسی نیست بلکه در کنار معرفی این میراث با مشارکت جامعه محلی در تلاش برای یک ثبت است.

امری کاظمی با اشاره بر چهار بحث اساسی در ژئوپارک، متذکر شد: پدیده زمین شناختی و مدیریت جامعه پدیده آشکارکننده از اهداف ژئوپارک است و این در حالی است که ژئوپارک فقط برای گردشگری ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: توجه به منابع طبیعی، آگاهی‌بخشی در خصوص پدیده‌های خطرات مخاطرات محلی، آماده‌سازی جوامع مقابله با آثار تغییرات، توجه به بحث آموزش، توجه به تحقیق، توجه به فرهنگ جامعه محلی و معرفی آن و توجه به نقش زنان از جمله اهداف ژئوپارک در یونسکو است.

معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو یادآور شد: قطعا به تبع ایجاد ژئوپارک، موضوع اشتغال و توسعه نیز مطرح خواهد شد.

امری کاظمی با بیان اینکه پرونده ژئوپارک ارس تاریخچه 10 ساله دارد که ابتدا توسط آقای حقی‌پور پرونده ارسال شد ولی به علت نقص در پرونده موفق به کسب مجوز نشد، اظهار کرد: در

سال 2015 یک حرکت جدید در ارس اتفاق افتاد و با رفع نواقص در سال 2017 آقای پروفسور مارتینی به محل ارس آمد و سپس پرونده دوباره روی کار آمد و کارهای اجرای ژئوپارک در سال 2019 توسط رئیس گروه علوم انجام شد و ضمن تأیید پرونده را دوباره به یونسکو ارسال کردند ولی به علت کرونا 2 سال ارزیابی به طول انجام کشید و در نهایت سال گذشته این ارزیابی انجام شد.

معاون شورای عالی یونسکو با اشاره بر تاریخ و ظرفیت منطقه آزاد ارس گفت: تاریخ گواه بر این است که در این منطقه 400 میلیون سال تاریخ تکاملی وجود دارد همچنین کلیدی‌ترین سایت‌ها در این منطقه وجود دارد.

جشن ثبت جهانی ژئو پارک ارس با حضور معاون میراث فرهنگی کشورمان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و سفرای 13 کشور خارجی در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

در پایان این جشن از تمبر یادبود ثبت جهانی ژئوپارک ارس رونمایی شد.

گالری تصاویر

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو