مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با فعالین اقتصادی؛

تحقق مؤلفه های طرح جامع ارس در گرو تقویت زیرساخت های آب و برق است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66820
ساعت 06:49 شنبه 20 خرداد 1402
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست مدیران و فعالان اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی، بر تقویت زیرساخت‌ها تاکید و اظهار داشت: ما در طرح جامع ارس درحوزه انرژی باید 1000 مگاوات برق مصرف کنیم این در حالیست که مصرف برق منطقه آزاد ارس 110 مگاوات است، در حوزه آب شرب 850 لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده که مصرف منطقه 130 لیتر بر ثانیه است، در این طرح برای منطقه آزاد ارس 36 سایت پیش‌بینی شده اما فقط 7 سایت بارگذاری شده است.

به گزارش فرینا، مجید کیانی ادامه داد: در کل منطقه آزاد ارس 6 هزار و 200 هکتار زیر بار رفته و برای اینکه بتوانیم مابقی فرصت‌های در اختیار را به تولید و اشتغال تبدیل کنیم 4 راهکار اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعریف و ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از فرصت‌ها و راه کارهای تامین مالی را باید، جامه عمل بپوشانیم.

کیانی با اشاره به نقش‌آفرینی ارس در تحقق شعار سال، تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه صنعتی تولیدات 10 درصد و در حوزه کشاورزی تولیدات 13 درصد رشد داشت که از متوسط کشوری بالاتر بود و در بین مناطق آزاد در شش ماهه دوم سال 1401، طبق آمار گواهی تولید، منطقه آزاد ارس 88.8 درصد تولیدات کل مناطق آزاد را به خود اختصاص داده است.

وی به کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: بطور متوسط سال گذشته ماهانه برای 100 نفر اشتغال ایجاد شده است و تسهیل تردد جاده‌ای و ریلی در جذب نیروی کار از سایر شهرهای همجوار موثر است‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به افزایش 73 درصدی ترانزیت در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، یادآور شد: بیش از 1.3 میلیون تن با ارزش 2.7 میلیارد دلار از دو گمرک جلفا و نوردوز ترانزیت خارجی صورت گرفته است که مقیاس کشوری ترانزیت 12.9 میلیون تن می‌باشد.

کیانی ادامه داد: با توجه به قرارگیری منطقه آزاد ارس در همسایگی با اوراسیا، CIS و اروپا و در صورت حل مشکلات ریلی منطقه آزاد ارس از جمله مشکل ریلی نخجوان ـ ارمنستان که جلفا را به کشورهای نخجوان، ارمنستان، گرجستان و روسیه متصل خواهد ساخت. این مسیر ارتباطی کریدور شمال به جنوب بالفعل است که تنها 29 کیلومتر از آن آسیب دیده است.

اهمیت ثبت جهانی ژئوپارک ارس، تلاش برای بازگشایی گذرگاه خداآفرین با جمهوری آذربایجان با تقویت دیپلماسی اقتصادی، رفع موانع احداث فرودگاه‌های جلفا و خداآفرین، رفع مشکلات مربوط به قانون دائمی ارزش افزوده و تعهدات ارزی و افزایش کالای همراه مسافر از دیگر مباحث مطرح شده مدیرعامل در نشست وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران با فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس بود‌.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو