گردهمایی فاتحان خرمشهر برگزار شد

رزمندگان مقاوم و فاتح خرمشهر به شکرانه آزادسازی خونین‌شهر قهرمان در روز سوم خردادماه گرد هم آمدند.

به گزارش فرینا، گردهمایی فاتحان خرمشهر در سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان، با حضور رزمندگان و پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت، مسئولان شهری و مدیران منطقه‌ای و فرماندهان نظامی و انتظامی در سالن شهید سیاح طاهری سازمان منطقه آزاد اروند، برگزار شد.

در ابتدای این همایش، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن ابراز خوش‌آمد به مدعوین، فتح خرمشهر را یکی از بزرگترین افتخارات جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: رخدادی که در سوم خرداد ماه سال 61 به وقوع پیوست، به گواه تاریخ و به اذعان مورخان، یک اتفاق ساده نبود، بلکه عزمی خدایی با روحیه‌ای کربلایی بود که از سوی فرزندان غیور همین مرز و بوم و به پشتوانه توجهات خداوند تبارک و تعالی به وقوع پیوست و این کار بزرگ که فرهنگ واژگانی ما از تفسیر آن عاجز است، همانطور که امام امت در بدو وقوع این فتح‌الفتوح خطاب به سربازان خود فرمود که «آنان فوق تشکر من و امثال من هستند»

مهندی علی زارعی یادآور شد: گرد هم آمدیم تا رشادت و فداکاری مدافعان و فاتحان خرمشهر را یاد کرده و ناجیان و فاتحان و مدافعان این حماسه بی‌بدیل را گرامی بشمریم. این برنامه، گوشه چشمی صغیر و حقیر در مقابل دریای استقامت و کوه ایستادگی خرمشهر عزیز برای حفظ کیان و تمامیت ارضی کشور است.  خرمشهر، نه‌تنها فتح خاک، بلکه نقشه راهی بود که بعدها کشورمان، از این ایستادگی و پیروزی الگوبرداری کرد، تا جایی که به‌فرموده مقام معظم رهبری «باید آماده بود چرا که خرمشهرها در پیش است» و برای جنگ‌های همه جانبه‌ در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پیش رو، همچون نبرد خرمشهر حماسه آفرینی کرد.

در ادامه این گردهمایی، یکی از رزمندگان خرمشهری به ارائه توضیحاتی پیرامون گردآوری اطلاعات هوشمند شهدای خرمشهر پرداخت. پخش نماهنگ مذهبی با اجرای «موسی عتیقی» نواگر اهل بیت، گرمابخش جشن سالگرد حماسه فتح خرمشهر بود.

همچنین بازگویی خاطرات تنی چند از رزمندگان خونین‌شهر از دیگر بخش‌های گردهمایی فاتحان خرمشهر بود.

فرمانده قرارگاه غرب کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این گردهمایی با تشریح قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل، اظهار کرد: تکلیف ما در این شرایط این است که تلاش دشمنان را در فضای مجازی برای لگد مال کردن مقام زن و مادر خنثی کنیم.

سردار احمد خادم سیدالشهداء با تجلیل از طی نمودن آب‌های جهانی توسط ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: امروز دشمنان ما از قدرت و از شهرهای موشکی و پهپهادی ما می‌ترسند.

همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان منطقه آزاد اروند و بنیاد شهید و امور ایثارگان منعقد شده بود، قطعات زمینی که برای خانواده‌های معزز شاهد و ایثارگر منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شده بود، در این مراسم، رسماً به ایشان اهداء شد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند، در این خصوص بیان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند تلاش های بسیاری صورت داد تا با شناسایی اراضی مورد نیاز، به خانواده‌های شاهد مشمول واگذاری زمین تقدیم نماید.

دکتر عبدالرضا ارسطو، یادآور شد:  بر اساس بررسی‌های که با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان صورت گرفت، بالغ بر یکهزار و 200 خانوار مشمول واگذاری زمین هستندکه در مرحله نخست این واگذاری بالغ بر 7/5 هکتار از اراضی متعلق به این سازمان در اختیار خانوار از خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر شهرهای آبادان و خرمشهر قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا تکلیف بر زمین مانده دولت در شهرهای آبادان و خرمشهر مبنی بر اهدای قطعه زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگر،  به سرانجام رسیده و تا آخرین فردی که مشمول این طرح است از این امتیاز قانونی بهره گیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان نیز در گردهمایی فاتحان خرمشهر، همزمان با امضای تفاهم‌نامه اهداء زمین به 600 خانواده ایثارگر و معظم شاهد، اظهار کرد: در 6 سال گذشته آنگونه که شایسته است، به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر اعطا نشده و  تنها 30 درصد از مشمولان واگذاری زمین تا کنون انجام گرفته است.

نورانی با تجلیل از نقش سازمان منطقه آزاد اروند در واگذاری قطعه زمین به خانواده‌های مشمول این طرح، ادامه داد: با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند بالغ بر 90% از جامعه ایثارگری خرمشهر به حق خود خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان آبادان نیز 200 خانواده ایثارگر صاحب زمین خواهند شد. اما این آمار تنها بالغ بر 50% را شامل می‌شود که در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان از مساعدت سازمان منطقه آزاد اروند در ساماندهی مزار پراکنده شهدا در روستاهای شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: ساماندهی گلزار شهدایی که مزار ایشان به‌صورت پراکنده در سطح روستاهای منطقه واقع شده، در حال انجام است که از  250 مقبره موجود، 200 قبر ساماندهی شده و تا پایان سال نیز تعداد باقیمانده نیز ساماندهی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در پایان این مراسم در حضور حاج حسین جهان‌آرا، از سند هویتی فرمانده شجاع سپاه خرمشهر در روزهای مقاومت رونمایی شد.

شناسنامه شهید محمد علی جهان‌آرا، پس از رونمایی به برادر ایشان اهداء گردید.

پایان پیام/

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو