وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با اخبار 14 سیما تشریح کرد؛

جزئیات توافق اقتصادی ایران و سوریه/ موانع فعالیت فعالان اقتصادی دو كشور رفع می‌‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح جزئیات توافقات اقتصادی میان ایران و سوريه در سفر رئیس جمهور کشورمان به این‌ کشور گفت: تأکید رؤسای جمهوری دو کشور تسریع در اجرای توافقات است و ظرف هفته‌های آینده شاهد به ثمر نشستن این توافقات سفر خواهیم بود.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، سیداحسان خاندوزی در گفت‌وگو با بخش خبری 14 سیما درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به سوریه افزود: بخش مهمی از رویکرد اصلی سفر آقای رئیس‌جمهور احیای مناسبات و فرصت‌های اقتصادی است که در بازار سوریه برای فعالان اقتصادی ما وجود دارد.

خاندوزی گفت: در جلسه رئیس جمهور با تجار ایرانی و سوریه فعال در هر دو کشور، نکاتی اشاره و موانعی طرح شد که لازم بود توافقاتی برای رفع موانع اتخاذ شود.

وی افزود: در دیداری که دیشب آقای رئیس جمهور قبل از پرواز با رئیس جمهور سوریه داشتند بخش مهم این موانع با موافقت طرف سوری مرتفع شد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: به طور مشخص فعالان اقتصادی ما در زمینه بیمه‌ای دچار کاستی‌هایی بودند و مخاطراتی متوجه آنها شده بود که لازم بود شرکت‌های بیمه حمایت ویژه از پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و کالاهای صادراتی ما می‌کردند که در این مورد دو کشور به توافق رسیدند.

خاندوزی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی در زمینه مبادلات مالی، ارزی و بانکی و صرافی‌ها افزود: در این زمینه هم با موافقت روشن و قاطعی که رئیس جمهور سوریه با این پیشنهاد داشتند، توافق لازم بین ما و بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر مالیه سوریه صورت گرفته که در هفته‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: درباره آزمایشگاه های سنجش و تأیید کالاهای صادراتی مقرر شد که با یکپارچه سازی استانداردهای دو کشور زمان را کوتاه کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: توافق بسیار خوبی در حوزه گمرکی صورت گرفت که روزها و ساعت هایی که کالاها و محصولات ما در گمرکات می‌ماند را کوتاه کنند و با سرعت بالاتری بتوانیم از فرصت سرمایه‌گذاری و صادرات کالاهای کشور به ویژه کالاهای حوزه دانش‌بنیان و روانه کردن آنها به بازار سوریه استفاده کنیم و موانع گشوده شود.

خاندوزی همچنین درباره زمان‌بندی اجرای این توافقات اظهار کرد: با توجه به اینکه روسای جمهور دو کشور دیشب هم پیش از پرواز تاکید بر استفاده حداکثری از زمان و سرعت دادن به اجرای توافقات داشتند مقرر شد که هر دو کشور در کمیسیون مشترک اقتصادی پیگیری را انجام دهند.

وی گفت: در طرف ایرانی آقای بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و در حوزه‌های دیگر دستگاه‌های مختلف از جمله همین مسائل مالی بانکی و بیمه‌ای که اشاره کردم ما مسئولیت پیگیری آن را به عهده خواهیم داشت تا به سرعت توافقات امضا شده برای اجرا  در هفته آینده ارسال شود.

وزیر اقتصاد تأکيد کرد: بنا شد که تیم‌های اقتصادی دو کشور هم برای جزئیات اجرایی شدن توافقات در هفته‌های بعد با هم دیدار کنند و امیدوار هستم که ما در همین ماه های پیش رو با افزایش اعداد و ارقام عملکردی و شاخص ها شاهد به ثمر نشستن نتایج این سفر بسیار جدی، مبارک و پر ارزش باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو