مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی خلیج‌فارس است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66374
ساعت 14:11 چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج‌فارس و دروازه گفتگوهای فرهنگی است.

به گزارش فرینا، عادل پیغامی در همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: جزیره قشم با مساحت حدود 1500 کیلومترمربع دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقتصادی و طبیعی است.

پیغامی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های منطقه آزاد قشم با سایر مناطق آزاد این است که مساحت 300 کیلومتری منطقه آزاد و 1200 کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی توسط سازمان منطقه آزاد قشم مدیریت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جزیره قشم با داشتن 61 روستا و 6 شهر در حقیقت قلب فرهنگی و مردمی خلیج‌فارس و استان هرمزگان است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛ همگن فرض شدن و تدوین قانون یکسان برای تمامی مناطق آزاد در گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های جامعه محلی و ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از اشتباهات در ابتدای تا سیس مناطق آزاد کشور بوده است.

پیغامی با اشاره به 21 نوع طراحی لنج متنوع در تاریخ قشم، تصریح کرد: قلب تمدن خلیج‌فارس به لحاظ میراث فرهنگی و تمدن دریایی در هر روستای جزیره با ویژگی‌های خاص آن قابل ‌مشاهده است.

وی افزود: اتصالات فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شمال آفریقا و حتی شبه‌قاره هند از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که می‌تواند برای معرفی بهتر قشم و استفاده از ظرفیت‌های آن مورداستفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تأکید بر ضرورت احیای و تقویت دیپلماسی عمومی و همچنین دیپلماسی تخصصی اقتصادی و محلی، خاطرنشان کرد: جزیره قشم با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در نقش پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه خلیج‌فارس و همچنین مدخل گفتگوهای فرهنگی با کشورهای منطقه به ایفای نقش بپردازد.

**توسعه صنایع دریامحور، تحول اقتصاد جزیره

پیغامی بابیان اینکه تاکنون پنج برنامه جامع بین‌المللی و ملی برای توسعه جزیره قشم تدوین شده است، افزود: 2600 هکتار هاب انرژی سلخ با چهار مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی دارای مجوز و 200 میلیون مترمکعب خوراک گاز برای این حوزه از ویژگی‌هایی است که می‌تواند قشم را تبدیل به هاب جدید انرژی کشور و منطقه کند.

وی اظهار داشت: قشم باوجود 14 بندر، فاصله اندک با بندر شهید رجایی و همچنین وجود فضای تجاری در مجموعه بندر شهید رجایی و همچنین اتصال این بندر با پل خلیج‌فارس و ظرفیت از شهرک فرودگاهی، نقطه ابتدایی کریدور جنوب به شمال است و سرمایه‌گذارانی از روسیه و چین برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: منطقه آزاد قشم در حوزه‌های شیلات، مزارع میگو و مراکز پرورش آبزیان ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب شیلات و صنایع شیلاتی در جنوب آسیا را داراست.

پیغامی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت اقتصادی برای بانکرینگ و ارائه 23 خدمت به کشتی‌های بین‌المللی عبوری از تنگه هرمز در کنار حوزه‌های گردشگری، آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز از ویژگی‌های خوبی جزیره قشم به شمار می‌رود که می‌تواند به‌عنوان مکمل ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای منطقه ایفای نقش کند.

وی افزود: قشم به‌واسطه اینکه یک سرزمین با فرهنگ و تمدن غنی تاریخی است، نیاز به یک برنامه جامع و همه‌جانبه است که اقتصاد دریا با چندین شاخه و حلقه ایجاد ثروت، می‌تواند به تحول اقتصاد و توسعه جزیره کمک کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تأکید کرد: به‌عنوان یک قشموند فرصت‌های بی‌نظیری را در قشم مشاهده می‌کنم که با معرفی بهتر ظرفیت‌ها و کاهش بروکراسی می‌توان شاهد رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و توسعه این جزیره بود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در این جزیره آمادگی دارند تا با رفع موانع و معرفی دقیق ظرفیت‌ها، در طرح‌های اقتصادی حضور پیدا کنند.

پیغامی همچنین خطاب به سفیران و مدیران وزارت امور خارجه حاضر در این همایش گفت: سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی این جزیره را باید به‌عنوان یک فرصت آماده برای معرفی به سرمایه‌گذاران معرفی کرد و شما باید خود را سفیران قشم بدانید و امیدواریم در دوره جدید در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در دفتر وزارت امور خارجه قشم شاهد اجرای طرح‌های موفق بیشتری باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قشم به‌واسطه جامعه محلی همراه و ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی تبدیل‌شدن به پایلوت حوزه‌های مختلف در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را داراست.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو