منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پیشتاز در صادرات

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66357
ساعت 11:18 دوشنبه 4 ارديبهشت 1402
ناظر گمرکات خوزستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر به عنوان سازمان نمونه و پیشتاز در صادرات کالا‌های غیرنفتی در خوزستان معرفی شد.

به گزارش فرینا، بهروز قره‌بیگی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر سال گذشته با صادرات 3.1 میلیارد دلار بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان را به خود اختصاص داد.

قره‌بیگی گفت: گمرک بندر امام خمینی (ره) نیز با 2.7 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی در مکان دوم در صادرات کالاهای غیرنفتی قرار گرفت.

وی افزود: گمرک خرمشهر با 139 میلیون دلار، گمرک آبادان با 66 میلیون دلار، گمرک بندر چوئبده با 8.5 میلیون دلار و گمرک بندر اروند کنار 8.5 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات کالاهای غیرنفتی قرار گرفتند.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: در مجموع کل مبادلات تجاری خوزستان در سال گذشته 17.2 میلیارد دلار برآورد شد که معادل 15.5 درصد کل مبادلات تجاری کشور است.

قره‌بیگی افزود: پارسال 17.5 میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش 6.5 میلیارد دلار از خوزستان صادر شده است که نسبت به مدت ماقبل آن از نظر وزنی هفت درصد و از نظر ارزشی تغییر نداشته است.

وی ادامه داد: در این مدت واردات کالا به استان 18 میلیون تُن به ارزش 10.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ماقبل آن از نظر وزنی 12 درصد کاهش و از نظر ارزشی پنج درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص کالای صادراتی گفت: میلگرد، تجهیزات نیروگاهی، کلینگر، ریفورمیت، میتل، میوه و تره بار از شمال استان، هیدرو کربن‌های سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، انواع پلیمرها و پلی اتیلن‌های سبک و سنگین مانند پلی اتیلن و پروپیلن، ماهی، بیلت و اسلب، تیرآهن، کلروساید و میعانات گازی مهمترین کالاهای صادراتی از خوزستان بوده است

قره‌بیگی با اشاره به کالاهای وارداتی از مرزهای استان افزود: جو، ذرت، گندم، کنجاله سویا، روغن آفتابگردان، خوراک دام و طیور، مواد اولیه و تجهیزات خط تولید و کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای مهمترین اقلام وارداتی به کشور از گمرکات خوزستان بوده است.

آخرین اخبار

پروانه بهره‌برداری شش منطقه ویژه اقتصادی صادر شد + تصاویر
میزبانی از 36 هزار زائر افغانستانی توسط منطقه آزاد دوغارون
سرمایه‌گذاری 6000 میلیاردی انزلی در چهارماهه امسال/ رشد 350درصدی نسبت بمدت مشابه 1402
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه با سرمایه‌گذاری 67 همتی در «انزلی»
تبدیل وضعیت مشمولان قانون ایثارگری شاغل در سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو