در دیدار وزیر اقتصاد با نخست وزیر عراق مطرح شد؛

ساخت راه آهن شلمچه - بصره نماد ارتباط مردمی و فرهنگی دو ملت است / پیشنهاد ایجاد شهركهای صنعتی مشترك

وزیر امور اقتصادی و دارایی ساعتی قبل با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور و معاون اول دولت جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر عراق ، ابراز امیدواری کرد که به زودی کمیته عالی روابط دوجانبه دو کشور با حضور آقایان سودانی و مخبر تشکیل شود.

خاندوزی همچنین از نقش میانجی گرایانه عراق در موضوعات منطقه ای قدردانی و خاطرنشان کرد: ایران این آمادگی را دارد تا تعدادی از مهمترین پروژه های بین دو کشور از جمله راه آهن شلمچه - بصره را هر چه سریعتر اجرایی کند.

وی با بیان توضیحاتی از روند جلسات کمیسیون مشترک دو کشور و توافق های نهایی افزود: دو کشور در قالب کمیته های 5 گانه «انرژی»، «سرمایه گذاری و بانکی»، «تجارت و صنعت و کشاورزی»، «حمل و نقل» و «فرهنگی، جوانان و گردشگری» به تفاهم های خوبی رسیدند و بسیاری از موضوعات در چارچوب فنی و کارشناسی حل و فصل شد.

وزیر اقتصاد از اراده جمهوری اسلامی ایران برای سرعت دادن به توافق های صورت گرفته خبر داد و تاکید کرد: این توافقات روی کاغذ نیست و اثر این تصمیمات را به زودی مردم دو کشور خواهند دید.

نخست وزیر عراق نیز متقابلا خواستار ابلاغ سلام خود به آیت الله رییسی و دکتر مخبر شد و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را مقدمه برگزاری نزدیک کمیته عالی روابط دو جانبه دانست.

محمد شیاع السودانی خاطرنشان کرد: دو کشور باید ساز و کارهای همکاری را به صورت مرتب به روز کرده و توسعه دهند و منتظر برگزاری سالانه کمیسیونها نباشند.

وی ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره را نمادی از ارتباط مردمی و فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و عراق دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد راه اندازی این خط باشیم.

نخست وزیر عراق همچنین از آمادگی دولت عراق برای همکاری در زمینه شهرک های صنعتی مشترک خبر داد و گفت : با امتیازاتی که ارائه می کنیم بایستی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این شهرک ها ترغیب شود.

وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این پیشنهاد گفت: ما نیز در مدت زمانی کوتاه ، مناطق متناظر برای ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک را اعلام خواهیم کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو