وزیر اقتصاد تأکید کرد:

تدوام فعالیت سوداگران در بازار؛ نتیجه عقب افتادگی حكمرانی دهه های گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از سوداگران و دلالان و واسطه گرهایی که با اخلال در بازار ارز و مسکن، زندگی مردم را بازیچه مطامع خود قرار داده اند، ظهور و تداوم فعالیت های آنها را ناشی از عقب افتادگی دهه های گذشته نظام حکمرانی اقتصادی کشور خواند.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی طی سخنانی در اختتامیه نهمین همایش سالانه "اقتصاد مقاومتی" "با موضوع نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند" که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، با قدردانی از زحمات دست اندرکاران برگزاری همایش مذکور و اختصاص آن به موضوعات مرتبط با سیاستگذاری مالیاتی، تصریح کرد: موضوعات مطروحه در این همایش، بیانگر همان نظاماتی است که سال های سال، کارشناسان و صاحبنظران، روی میز سیاستگذاران قرار میدادند اما از سوی آنها مورد توجه قرار نمی گرفت.

خاندوزی گفت: زمانی در دوره نمایندگی مردم تهران و در حاشیه یکی از جلسات کمیسیون اقتصادی، از وزیر وقت اقتصاد پرسیدم که چرا با وجود انتقال بسیاری پیشنهادات اجرایی و گره گشا در زمینه اصلاح نظام مالیاتی به این وزارتخانه و انباشت دانش در این ارتباط، شاهد اقدامی در خور در حوزه عمل نیستیم؟ و وی با بیان اینکه "ما در حوزه سازمان امور مالیاتی، بخشی را که از دست مان بر می آمد انجام داده ایم" به زبان بی زبانی عنوان کرد، در دولت اراده ای برای این امر وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه امروز در شرایطی داریم صحبت از نظام مالیاتی می کنیم که نه تنها لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر مجموع درآمد در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب و آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی شده، بلکه خود ما نیز در حال حاضر، آن بخش هایی را که نیازمند تغییر قانون نبوده و فقط خواست و اراده مجری می توانسته ساز و کار های معیوب و روش های غلط را اصلاح کند، با تلاش های دوستان خود در سازمان مالیاتی به پیش برده ایم.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: ما در حال حاضر، نرخ مالیات تولیدکنندگان را کاهش داده و اساس بار مالیاتی را به سمت بخش های غیر شفاف و غیر مولد هدایت کرده ایم و انشالله با مصوبات مجلس در این ارتباط، مسیر سوداگری ها در اقتصاد کشور مسدود خواهد شد.

خاندوزی تأکید کرد: هیچ جای دنیا و حتی در مهد سرمایه داری نیز اجازه نمی دهند زندگی مردم، دستخوش و بازیچه چند هزار نفر سوداگر و دلال و واسطه ای قرار گیرد که کار آنها ایجاد اخلال در بازار ارز، طلا، مسکن و ... است.

وی تصریح کرد: اگر می بینید، مردم عادی هم میروند و در صف خرید طلا و سکه و ارز می ایستند، بخاطر هراس ناشی از اقدامات و حرکات سفته بازانه همین عده معدود است که با رفتار خود، جریان نقدینگی کشور را به سمت فعالیت های غیرمولدی سوق میدهند که نه شغل ایجاد می کند و نه یک ریال تولید را افزایش می دهد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: وضعیت حاضر، ناشی از عقب افتادگی دهه های گذشته نظام حکمرانی اقتصادی و مالیاتی ما است که متأسفانه اجازه داده است، این گروه های اندک ویژه خوار بتوانند منبع چنین نوسانات و نکبت های اقصادی برای جامعه شوند و ما الان داریم میراث شوم این سالهای کوتاهی را بر دوش می کشیم.

خاندوزی در ادامه با تشکر از تغییر رویکرد دست اندرکاران همایش اقتصاد مقاومتی و در دستور کار قرار دادن طرح های "سیاستی" و دادن اجازه ابراز نظر برای کسانی که از توان "مسئله شناسی" خوبی برخوردارند، گفت: ما در وزارت اقتصاد، همانطور که دوستان ما در حوزه مالیاتی نشان دادند، آغوشی باز برای پذیرش تمام صاحبنظرانی داریم که می توانند برای حل بخشی از مسایل مرتبط با حیطه کاری این وزارتخانه کمک کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :