مدیراجرایی منطقه آزاد بانه ـ مریوان:

نیروی انسانی جوان، توسعه منطقه آزاد بانه ـ مریوان را تسهیل می کند

مدیراجرایی منطقه آزاد بانه ـ مریوان با اشاره به پتانسیل های متعدد این منطقه آزاد، وجود نیروی انسانی جوان در این منطقه را نعمتی کم نظیر برای توسعه منطقه دانست.

به گزارش فرینا؛ حمیدرضا بیتا، با اشاره به وسعت منطقه آزاد بانه و مریوان گفت: منطقه آزاد بانه ـ مریوان جمعاً 5500 هکتار مساحت دارد که حدود 2000 هکتار آن در محدوده شهرستان بانه و 3500 هکتار آن در محدوده شهرستان مریوان قرار دارد.
بیتا، در خصوص مهم ترین ویژگی های منطقه آزاد بانه ـ مریوان افزود: مزایای منطقه آزاد کردستان (بانه ـ مریوان) در دو دسته کلی مطرح هستند. نخست مزیت‌های عمومی و قانونی مناطق آزاد که شامل مزایای سرمایه‌ گذاری، معافیت های مالیاتی و گمرکی، مدیریت واحد منطقه، مشوق ‌های‌ تولیدی، لغو روادید برای تردد اتباع خارجی و مزایایی از این قبیل است
وی ادامه داد: مزیت‌های جغرافیایی و ذاتی نظیر، دسترسی به بازارهای همسایگان غربی و بخصوص اقلیم کردستان عراق، واقع شدن دو سایت لجستیک فعال سیرانبند و باشماق و یک منطقه ویژه به عنوان سایت‌های پیشران توسعه، وجود نیروی کار متخصص و جوان، تمایل تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به دلیل دسترسی ارزان به انرژی و منابع وافر استان در بحث آب و کشاورزی نیز از جمله مزیت های اختصاصی منطقه آزاد بانه و مریوان است.
مدیراجرایی منطقه آزاد بانه ـ مریوان با بیان این که کیفیت زیرساخت ها در منطقه آزاد بانه و مریوان قابل قبول است، گفت: با عنایت به اینکه قلمرو در اختیار منطقه آزاد کردستان عمدتاً اراضی ملی و منابع طبیعی بوده لذا زیر ساخت های اساسی در مجاورت سایت در دسترس بوده لیکن شبکه ‌های درون سایت به جز در پایانه‌ها و منطقه ویژه ایجاد نشده است و طبق نیاز سنجی و پس از اتمام مطالعات طرح جامع از طریق انجام پروژه‌های آماده سازی شبکه‌های آب، برق، گاز، تلفن، فیبرنوری و سایر زیرساخت ها تکمیل خواهد شد. 
بیتا افزود: با توجه به بودجه مصوب سفر استانی ریاست محترم جمهور به مبلغ 2400 میلیارد ریال جهت کمک به ایجاد زیرساخت‌ها و تملک اراضی، قطعا ساماندهی پایانه‌های ترانزیتی و تکمیل زیرساخت‌ها اولویت اجرایی خواهد بود و دسترسی به سایت‌های مناطق آزاد قاعدتاً از طریق مسیرهای ترانزیتی زمینی و هوایی موجود به راحتی میسر است.
وی با بیان اینکه دسترسی مستقیم و بازار هدف منطقه آزاد بانه ـ مریوان، کشور عراق و بخصوص اقلیم کردستان عراق است، افزود: در سطح بعد بازارهای کشور ترکیه، سوریه و روسیه مطرح است تا از طریق منطقه آزاد بانه و مریوان توسعه تجارت با این کشورها در دستور کار قرار گیرد. 
مدیراجرایی منطقه آزاد بانه ـ مریوان با اشاره به ظرفیت بازارچه مرزی منطقه گفت: در حال حاضر دو بازارچه مرزی نیمه فعال در منطقه آزاد وجود دارند و کالاهایی نظیر خشکبار، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی بیشتر به صورت حمل و نقل ترکیبی به عراق صادر می ‌شوند ولی در نظر است این بازارچه‌ها در قالب هایپر مارکت ها محصولات مناطق آزاد کشور فعال شده و توسعه اساسی یابند. 
بیتا، در خصوص طرح جامع و اساسنامه منطقه آزاد بانه ـ مریوان اظهار کرد: اساسنامه‌ منطقه آزاد کردستان در تاریخ 26 دی ماه سال جاری و پس از تایید شورای نگهبان با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. 
وی افزود: هم اکنون نیز طرح جامع منطقه در حال مطالعه بوده و در حدود 50 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می‌ شود طبق برنامه زمان‌بندی این مطالعات در نیمه اول سال 1402 به سرانجام برسد. 
مدیراجرایی منطقه آزاد بانه ـ مریوان با اشاره به میزان آمادگی سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه و توسعه تجارت و سرمایه گذاری گفت: با افزوده شدن مزیت های قانونی منطقه آزاد جهش قابل توجهی در امر تولید و صادرات در منطقه رخ خواهد داد.
بیتا افزود: تاکنون حدود 85 هزار میلیارد ریال تقاضای سرمایه ‌گذاری در منطقه آزاد بانه ـ مریوان در حوزه‌های مختلف دریافت شده و امید است پس از استقرار هیئت مدیره و مدیرعامل و شروع فرآیند جذب سرمایه‌گذار، حجم تقاضاها رشد چشمگیری داشته باشد.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو