آخرین خبرها از شکل‌گیری مناطق آزاد مشترک ایران و همسایگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/65405
ساعت 09:36 پنج‌شنبه 24 آذر 1401
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آخرین خبرها درباره شکل گیری مناطق آزاد مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را تشریح کرد.

به گزارش فرینا، احمد جمالی گفت: ایجاد مناطق آزاد مشترک از سیاست های راهبردی دولت سیزدهم در روابط بین‌الملل به ویژه ارتباط با  همسایگان مرزی و کشورهای آسیایی است .

جمالي با اشاره به دستورات رئيس جمهور در ششمين اجلاس سران كشورهاي حاشيه خزر و معاون اول رئيس جمهور برای تقويت همكاري‌هاي تجاري- اقتصادي بين كشور‌هاي حاشيه خزر بویژه در حوزه توسعه کریدورهای ترانزیتی افزود: به همین خاطر موضوع ايجاد مناطق آزاد مشترک، در دستورکار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی قرار گرفت.  

وي بابیان اینکه مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي مشترك، نسل‌جديد مناطق آزاد هستند گفت: اهداف تشکیل این مناطق كه بين دو يا چند كشورایجاد می شوند، تسهيل تجارت و سرمايه‌گذاري، با اعمال شرايط ترجيحي در تجارت و ارائه مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري و همچنين معافيت‌هاي مالياتي و  گمركي است .

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بابیان اینکه در این مناطق کالاهای تجاری و صنعتی بصورت سهل‌تری در سیستم حمل و نقل بین‌المللی مبادله می شوند افزود: همچنین با ایجاد این مناطق شاهد تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تبادل بهتر داده‌های مشترک اقتصادی، امکان ایجاد پنجره واحد مشترک، ظرفیت‌سازی و استفاده از دانش و تجربیات مناطق آزاد کشور طرف مقابل و اشتغال‌زایی پایدار خواهیم بود . 

جمالی ادامه داد: به همین خاطر عصر چهارشنبه جلسه‌ای با حضور دستگاه های ذیربط دولتی در حوزه تجارت بین‌الملل و سرمایه‌گذاری و با هدف بحث و بررسی پیرامون شکل‌گیری مناطق آزاد مشترک در محل دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  برگزار شد. 

وي افزود: در این جلسه منافع ایجاد این مناطق در افزایش وتنوع صادرات کشورمان، ارتقاء و تسهیل سیستم حمل و نقل بین کشورها، افزایش روند سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری بررسی شد. 

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در این جلسه مقرر شد، مطالعات مربوط به شکل‌گیری مناطق آزاد مشترک با بهره‌گیری از نظرات و همکاریهای دستگاه های ذیربط تسریع شود تا ایجاد این مناطق زودتر عملیاتی شود .

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو