برنامه‌های منطقه آزاد چابهار برای رشد ترانزیت کالا در کریدور شرق به غرب

لینک کوتاه: freena.ir/detail/65306
ساعت 11:10 دوشنبه 9 آبان 1401
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت تاریخی جاده ابریشم از برنامه‌های این منطقه آزاد برای افزایش ترانزیت کالا در حوزه حمل و نقل به عنوان کریدور شرق به غرب خبر داد.

به گزارش فرینا، محمد هدایی با تاکید بر اینکه توسعه علم و فن آوری و دسترسی آسان به مبانی دانش به واسطه توسعه علوم دیجیتال سبب شده تا هرروز شاهد بهبود کیفیت کالا ها و خدمات و کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری باشیم، گفت: با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تاثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش می گیرد، حوزه حمل ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژه‌ای است.

هدایی با بیان اینکه در قرون گذشته و پیش از کشف نفت اقتصاد ایران زمین برمبنای ترانزیت کالا و حمل ونقل بین شرق و غرب استوار بوده و گواه آن نیز جاده ابریشم است، اظهار داشت: در حال حاضر با توسعه بنادر شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت رسانی است.

وی افزود: اتصال راه آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم در نیمه اول سال 1402 امکان بهره برداری از راه آهن فراهم گردد. بهبود کیفیت راه های زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز بعنوان یکی دیگر از زیرساخت های مورد نیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری است و برنامه هایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن در حال اجرا است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سهم اشتغال و درآمد بومیان مناطق مسیر ترانزیت، تصریح کرد: بر اساس آمار های معتبر به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین 10 تا 15هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می گردد. منطقه آزاد چابهار به عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا تاثیر شایسته ای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا سهم در آمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.

هدایی، شرایط واردات کالا به منطقه آزاد چابهار تابع قوانین و مقررات مناطق آزاد عنوان کرد و با توجه به این موضوع ورود کلیه کالا های مجاز از طریق این منطقه امکان‌پذیر است.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر میزان ترانزیت کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی حدود سه و نیم میلیون تن در سال و به خارج از کشور نیز حدود 200 هزار تن می باشد که با تکمیل زیرساخت ها امکان افزایش این میزان به 8/5میلیون تن ظرف دو سال و افزایش آن تا بیست میلیون تن نیز قابل پیش بینی است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه متاسفانه فاصله شاخص ها و زیر ساخت های ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری نیز بسیار معنادار است، گفت: کاهش این فاصله نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار محترم استان برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور در حال پیگیری هستند.

گفتنی است؛ شهرستان چابهار با 115 کیلومتر مرز دریایی (145 کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکله‌های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته به‌طوری که این بندر قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد.

شناسه خبری: 65306

آخرین اخبار

مهمترین کمک نظام تصمیم‌گیری اجرایی کشور به بخش خصوصی رفع موانع است
دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی با رهبر انقلاب
کارگروه‌های تخصصی «صادرات»، «فناوری و نوآوری» ، «مالیات» و «سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد برگزار شد
کسب عنوان «کارشناس برتر روابط عمومی‌ ایران» 
مصاحبه اختصاصی فرینا با دکتر ایرج حاتمی مدرس دانشگاه و کارشناس مشاور در امور توسعه

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران