درآمد روزانه 300 ميليون دلاري ايران از پارس جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/6507
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت :با بهره برداري کامل از 29 فاز پارس جنوبي روزانه 300 ميليون دلار به درآمد ارزي کشور اضافه مي شود.

به گزارش بنا(bena)، علي وکيلي مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن بيان اين مطلب و با تاکيد بر اينکه که اين رقم بسيار بيشتر از درآمد کنوني صادرات نفت خام ايران است افزود: در قانون بودجه امسال انتشار و عرضه سه ميليارد يورو اوراق مشارکت ارزي و سه هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت ريالي براي توسعه پارس جنوبي پيش بيني شده و شرکت نفت و گاز پارس مجوز انتشار آن را از بانک مرکزي دريافت کرده است.

وي، سود علي الحساب اوراق مشارکت ريالي را سالانه 17 درصد براي مدت سه سال اعلام کرد و گفت : اين اوراق بي نام و سود آنها روزشمار است که هر سه ماه پرداخت مي شود؛ تفاوت سود علي الحساب و قطعي اين اوراق حداکثر پنج ماه پس از تاريخ سررسيد پرداخت خواهد شد.

به گفته وکيلي، اوراق مشارکت ريالي به استناد بند 5 ماده 145 قانون ماليات هاي مستقيم و اصلاحيه مصوب سال 1380 از پرداخت ماليات معاف است.

وي همچنين يادآور شد: اوراق مشارکت ريالي در قطعاتي به ارزش پنج ميليون، 10 ميليون، 20 ميليون، 50 ميليون و 100 ميليون ريالي است که به قيمت اسمي عرضه مي شوند؛ البته در صورت وجود مشتريان به صورت عمده، اوراق در قطعاتي به ارزش مبلغ درخواستي آنها عرضه مي شود.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اين که بخشي از اوراق مشارکت ريالي تا پايان تابستان امسال منتشر مي شود، تصريح کرد: در مرحله نخست، اين اوراق در بسته هاي 500 ميليارد توماني از طريق بانک صادرات به زودي عرضه مي شوند.

وکيلي همچنين از انتشار باقيمانده اوراق مشارکت ريالي توسعه پارس جنوبي در ماه هاي آتي خبر داد و گفت: با هماهنگي هاي انجام شده با بانک مرکزي، باقي اين اوراق نيز در مهر ماه امسال از سوي بانک هاي مختلف ايراني عرضه مي شود.

وي تصريح کرد: البته چنانچه بانک صادرات در انتشار و عرضه مرحله نخست اوراق مشارکت ريالي موفق عمل کند، امکان افزايش سهم آن در انتشار باقي اوراق نيز وجود خواهد داشت.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اين که شرکت ملي نفت ايران اوراق مشارکت ريالي توسعه پارس جنوبي را تضمين کرده است، بيان کرد: سود اين اوراق از محل درآمدهاي پارس جنوبي بازپرداخت مي شود، بر اين اساس پيش بيني مي شود هم وطنان با درک ويژه از آثار توسعه اين ميدان عظيم گازي در اقتصاد ملي، در خريد اوراق، مشارکت چشمگيري داشته باشند.

وي با تأکيد بر اين که ارزش توليدات هر فاز پارس جنوبي روزانه حدود 10 ميليون دلار و سالانه بيش از 3.3 ميليارد دلار است، ادامه داد: اين حجم درآمدزايي بالاترين تضمين در خريد اوراق مشارکت است و هموطنان عزيز با خريد اين اوراق، ضمن مشارکت در افزايش ثروت ملي، در سود هنگفت پارس جنوبي شريک مي شوند.

وکيلي، تعداد فازهاي پارس جنوبي پس از توسعه کامل آن را 29 فاز اعلام کرد و افزود: با بهره برداري از اين فازها روزانه 300 ميليون دلار به درآمد ارزي کشور اضافه مي شود که اين رقم بسيار بيشتر از درآمد کنوني صادرات نفت خام ايران است.

وي با تأکيد بر اين که سرمايه گذاري امروز هموطنان در پارس جنوبي حدود سه سال آينده درآمد کشور را به حد چشمگيري افزايش مي دهد، اظهار داشت: غربي ها نمي توانند از پارس جنوبي و تأثير آن در تأمين امنيت انرژي جهان در دهه هاي آينده غافل شوند.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس تأکيد کرد: بر همين اساس است که مردم ساير نقاط دنيا نيز خواهان مشارکت در توسعه پارس جنوبي هستند تا تأمين انرژي پاک مورد نياز خود و آيندگانشان را تضمين کنند و براي اين منظور از تصميم گيري هاي غيرمنطقي سياستمداران در تهديد امينت انرژي آينده جهان جلوگيري خواهند کرد.

شناسه خبری: 6507

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو