تسریع در توسعه زیرساخت‌های منطقه اقتصادی لامِرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/65067
ساعت 08:13 يکشنبه 20 شهريور 1401
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامِرد گفت: توسعه زیرساخت‌های این منطقه ویژه صنایع انرژی بَر در یکسال اخیر شدت گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، احداث منطقه ویژه اقتصادی لامرد، با هدف جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی از سال 1390 با مجوز هیئت دولت وقت آغاز شد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر لامرد با گرایش صنعتی تجاری در شهرستان لامرد استان فارس، و در فاصله 1 کیلومتری شمال شرق شهر لامرد قرار دارد و در زمینی به وسعت 8500 هکتار در حال توسعه است. 
 
از 12 سال قبل تاکنون فعالیت گسترده‌ای در راستای اهداف تعریف شده در این منطقه به انجام رسیده است، اما در دو سال اخیر به ویژه در یکسال اخیر و با تشکیل دولت جدید، توسعه زیرساخت‌های دو منطقه پارسیان و لامرد که مکمل هم هستند بی سابقه بوده است.
بر پایه طرح جامع پیشنهادی در افق نهایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد استقرار صنایع تولید آلومینیوم (900 هزار تن)، صنایع بالادست آلومینیوم شامل آلومینا، کک، ذوب (300 هزار تن)، صنایع سیمان (2 میلیون تن)، تولید نیرو (4 هزار مگاوات)، منیزیم (60 هزار تن)، پایین دست و میان‌دست پتروشیمی (5 میلیون تن)، پایین‌دست فولاد (2/5 میلیون تن (دو و نیم میلیون تن))، پایین‌دست آلومینیوم (600 هزار تن)، پایین‌دست سیمان (یک میلیون تن) با احداث زیرساخت‌های مربوطه در محدوده این کانون صنعتی پیش بینی شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: مهم‌ترین هدف از ساخت این نیروگاه تأمین و حفظ پایداری برق صنعت آلومینیوم جنوب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آلومینیوم کشور و سایر صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که با پیگیری‌های مضاعف ایمیدرو این مگا پروژه نیز از اواخر پارسال کلید خورده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است. 
احسان انصاری، به فعالیت‌های زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و گفت: بیش از 100 هزار میلیارد ریال کار زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای 2 سال تعریف کردیم که 50 هزار میلیارد ریال آن عملیاتی شده است.

انصاری، به یکی از نمونه‌های این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌های ما در زمینه دفع سیلاب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بیش از هزار و 500 میلیارد تومان است. 
 
وی با اشاره به اهمیت تامین آب پایدار در مناطق صنایع انرژی بَر گفت: احداث زیر ساخت‌های لازم تامین آب پایدار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در یکسال اخیر برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس و به طور خاص شهر لامرد و پارسیان افزود: این طرح با 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجراست و برای رسیدن به شهر لامرد، بیش از 5 هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد.
 
انصاری، به نیاز 55 میلیون متر مکعبی آب در منطقه ویژه لامرد در افق طرح 1420 اشاره کرد و گفت: این خط انتقال تا الان برای 60 میلیون متر مکعب کار انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه هزینه آب در مقابل ارزش افزوده ماده معدنی و صنعت، ناچیز است اضافه کرد: آلومینیوم به تنهایی نزدیک به 2 میلیون متر مکعب در منطقه ویژه لامرد مصرف آب دارد که نباید از آب آشامیدن مردم تامین شود و صنایع موظف به تامین آب مصرفی خود هستند. 
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به مشکلات تامین آب در این منطقه صنعتی افزود: در حال حاضر ما آب مورد نیازمان را از سد کوثر واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد با خط انتقالی به سمت بندرعباس و از خط عبوری به نام محرم، استحصال می‌کنیم که در واقع آب شرب مردم است.

انصاری با اشاره به ساخت نیروگاه 913 مگاواتی غدیر پس از یک وقفه و تعطیلی گفت: بهره برداری از این نیروگاه، مکملی در تامین برق پایدار منطقه صنایع انرژی بَر لامرد خواهد بود. 

وی از طرح احداث آزاد راه 45 تا 50 کیلومتری خبر داد و گفت: این آزاد راه که از ملزومات منطقه است، منطقه لامرد را به بندر متصل می‌کند. 
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اشتغال مستقیم حدود 3 هزار و 500 نفر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، افزود: 95 درصد شاغلان در این منطقه اقتصادی بومی هستند و ما توانستیم اشتغال پایدار را در این منطقه ایجاد کنیم. 

انصاری ادامه داد: صنایع آلومینیوم جنوب یا سالکو در منطقه ویژه لامرد با ظرفیت اسمی سالانه 300 هزار تُن تولید و ظرفیت نهایی یک میلیون تُن در فاز دو و سه فعال است همچنین نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی، صنایع پایین دست پتروشیمی در حال احداث و در زمینه سیمان با دو سرمایه گذار در حال رایزنی و فعالیت هستیم.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو