همزمان با هفته دولت؛

14 طرح عمرانی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو افتتاح یا کلنگ زنی شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64986
ساعت 10:26 شنبه 12 شهريور 1401
14 طرح عمرانی و زیرساختی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری به ارزش 20 هزار میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در منطقه آزاد ماکو کلنگ زنی و یا به بهره برداری رسید.

به گزارش فرینا، این پروژه ها که عمدتا سرمایه گذاری بخش خصوصی و در راستای تقویت اقتصاد ملی و منطقه اجرا شده و یا می شود با بهره برداری از تمام پروژه ها برای بیش از 5000 نفر زمینه اشتغالزایی فراهم می شود.
بهره برداری از اولین طرح کشاورزی پروژه ملی مهار آب های مرزی (پایاب سد کرم آباد) در مساحت 422 هکتار با حجم سرمایه گذاری 320 میلیارد ریال در روستاهای قیقاج پلدشت و قیاس شوط با اشتغالزایی 50 نفر بصورت مستقیم توسط شرکت دشت پیمان به بهره برداری رسید.
همچنین بهره برداری از واحد تولیدی انواع یونولیت در شهرک صنایع سبک با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریالی بخش خصوصی شرکت تاج فوم ایرانیان از دیگر پروژه های به بهره برداری رسیده در منطقه آزاد ماکو بود.
معدن مرمریت سیاه با حجم سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی دیگر پروژه های هفته دولت در منطقه آزاد ماکو بود که بهره برداری رسید.
پروژه های گردشگری کارتینگ (فاز اول) در روستای گجوت با سرمایه گذاری 250 میلیارد ریالی بخش خصوصی و مجتمع آب درمانی شوط با سرمایه گذاری 120 میلیادر ریالی از دیگر پروژه هایی است که در هفته دولت سال جاری در منطقه آزاد ماکو افتتاح شدند.
یک واحد گاوداری 5000 رأسی با سرمایه گذاری 5000 میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو نیز کلنگ زنی شد. این گاوداری با تولید روزانه 200 تن شیر بخش عمده ای از نیازهای پروتئینی استان و منطقه را تامین خواهد کرد. با بهره برداري از اين طرح يكهزار فرصت شغلي در اين منطقه ايجاد مي شود كه در بلندمدت مي تواند زمينه تحرك و پويايي را در اقتصاد منطقه فراهم کند.
عملیات اجرایی سه پروژه کاشت گردو و پسته در 2600 هکتار توسط شرکت های آریا دشت ماکو، آراز سبز آریا و رایاکشت با سرمایه گذاری 12000 میلیارد ریال آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، همزمان با هفتمین روز از هفته دولت، با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و جمعی از مسئولین منطقه، عملیات اجرایی واحد کشاورزی 2000 هکتاری کاشت گردو و پسته با سرمایه گذاری 9800 میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز شد.
این پروژه با احداث باغ در زمینی به وسعت 2000 هکتار در دشت زیدون اجرا می شود و برای 800 نفر اشغال ایجاد خواهد کرد.
همچنین یک واحد دیگر کشاورزی باغ پسته و گردو توسط شرکت آراز سبز آریا منطقه آزاد ماکو با سرمایه گذاری 1200میلیارد ریالی در دشت یارآغلی پلدشت و با اشتغالزایی 120 نفر کلنگ زنی شد.
یک واحد کاشت مکانیزه پسته و گردوی گرمسیری دیگر نیز به مساحت 319 هکتار توسط شرکت رایا کشت با سرمایه گذاری 960 میلیارد ریال همزمان کلنگ زنی شد.
همچنین عملیات اجرایی پروژه های احداث جاده ماکو ـ دانالو با 440 میلیارد ریال، بهسازی و آسفالت محور ماکو – چالدران با 200 میلیارد ریال و فاز دوم پروژه محصورسازی منطقه به طول 13 کیلومتر با 170 میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز شدند.
افتتاح مدرسه 10 کلاسه دانش‌آموزان استثنایی آموزش و پرورش شهرستان ماکو نیز با اعتبار بیش از 60 میلیارد ریال ساخته تحویل آموزش و پرورش شد.
پروژه گازرسانی به روستاهای مسیر قره خاچ، ترکان، دیبک و بارون که از مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ماکو بود مراحل اجرایی آن به طول 31 کیلومتر و با اعتبار 130 میلیارد ریال آغاز شد.
طرح آبرسانی خط دوم انتقال آب از تصفیه خانه شماره یک به 2 ماکو آغاز شد که برای اتمام این طرح آبرسانی اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
کلنگ زنی پروژه یک هزار 500 واحدی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی به صورت امضا تفاهم نامه همکاری با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو و با کارگزاری بنیاد مسکن استان برای طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان ماکو با اعتبار چهار هزار و 500 میلیارد ریال از دیگربرنامه های هفته دولت 1401 در منطقه آزاد ماکو بود.
30 واحد طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی نیز در شهرستان ماکو با هزینه 30 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو