وزیر اقتصاد در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:

گمرک ایران ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور را در ارس اجرا کند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64946
ساعت 11:11 سه شنبه 8 شهريور 1401
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست وزیر اقتصاد و دارایی با مدیران و فعال اقتصادی آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: در دوران جدید مدیریت منطقه آزاد ارس، کار را با یک هماهنگی کامل با سایر نهادهای استان و استاندار آذربایجان‌شرقی شروع کردیم. حل مشکلات متعدد منطقه آزاد ارس در گرو همدلی و همکاری با سایر ادارات است.

به گزارش فرینا، مجید کیانی با بیان اینکه از ظرفیت مناطق آزاد به‌صورت کامل استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست محترم جمهوری به ارس در خصوص هماهنگی‌های مرزی صحبت شد و چندی قبل رئیس‌جمهور اجرای ماده 65 احکام دائمی برنامه توسعه کشور را ابلاغ کردند اما هنوز این اتفاق در گمرکات جلفا، نوردوز و خداآفرین اجرایی نشده است.

کیانی با تاکید بر اینکه ما به نیابت از وزارت اقتصاد مامور شده‌ایم هماهنگی‌ها را در مرزها انجام دهیم، متذکر شد: برخی دستگاه‌ها ماده 65 را به اجرا درآورده و مسئولیت‌ها را واگذار کرده‌اند اما باید این اتفاق در گمرک نیز اجرایی شود.

وی افزود: بحث مالیات ارزش افزوده مشکل دیگری است که به مزیت‌های مناطق آزاد آسیب می‌زند. فعالان اقتصادی یک‌بار برای ماده اولیه ارزش افزوده می‌دهند و یک بار در صادرات. در تعهد ارزی نیز این مشکل وجود دارد و تاکنون بانک مرکزی برای رفع آن اقدام نکرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه شعب بانک‌های مستقر در منطقه آزاد ارس باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشند، توضیح داد: چند سالی است به شعبات بانک‌های دایر در منطقه خیلی از تصمیمات را نمی‌توانند اتخاذ کنند و انتظار داریم به شعب مناطق آزاد نگاه ویژه‌ای شکل گیرد. کمتر از 10 درصد منابع گردش مالی که در منطقه آزاد رخ می‌دهد در بانک‌های منطقه است و همین باعث بروز مشکل در ارائه تسهیلات شده است.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو