«سعید محمد» در برنامه زنده تلویزیونی در انتهای الوند؛

تکلیف الزام آور قانون برای ایجاد بانک آفشور در مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بانک آفشور قانون است و باید انجام شود، در صورت انجام نشدن مسئولین ذی ربط باید پاسخگو باشند.

به گزارش فرینا، سعید محمد امروز شنبه (5 شهریورماه) همزمان با هفته دولت با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «در انتهای الوند» شبکه دو سیما، افزود: در تبصره 3 بخش هـ بند 1 قانون بودجه 1401، بانک مرکزی مکلف است با همکاری سایر دستگاه های ذی‌ربط اقدامات زیرساختی مالی و بانکی سازگار با برنامه تجارت کشور را اجرا کرده و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه دهد.
وی در ادامه افزود: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از سال گذشته پیگیر تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد است، اقدامات خوبی انجام شده، جلساتی با بانک مرکزی برگزار شد و طی مکاتبات رسمی بانک مرکزی با ما درخواست شد که ما سهامداران بانک آفشور را معرفی کنیم تا هویت سنجی شوند. پکیج مناسبی از سهامداران داخلی و خارجی در خصوص بانک آفشور آماده شده که تا هفته آینده به بانک مرکزی ارسال و طبق قانون بانک آفشور با نظارت بانک مرکزی راه اندازی خواهد شد. 
مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات در مناطق آزاد که سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این مناطق می کند، تسهیل در خدمات پولی و بانکی است و در قانون هم به صراحت به آن اشاره شده است. در ماده 18 قانون چگونگی ایجاد مناطق آزاد به تاسیس بانک آفشور و بانک فرامرزی اشاره شده، در ماده 28 به بیمه های آفشور و فرامرزی و ماده 29 هم به ایجاد بورس بین الملل اشاره می کند. اینها ابزارهایی هستند که در جنگ ارزی با دنیا و آمریکا بکار می رود و امکان فعالیت خارجی را برای فعالین اقتصادی فراهم می کند.
سعید محمد افزود: اینها ظرفیت های مغفول مانده قانون است و در دولت سیزدهم با حمایت جناب آقای دکتر رئیسی رئیس محترم جمهور به جد پیگیر راه اندازی این ظرفیت ها هستیم.
وی ادامه داد: در هفته گذشته شورای عالی بورس مجوز تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد را صادر کرد. این بورس فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند که هم سهامداران داخلی بتوانند سرمایه های ارزی خود را سرمایه گذاری کنند و هم سایر کشورها هم می توانند سهام شرکت های خود را به این بورس بیاورند. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه این پنجمین بورس کشور است و می تواند برای تولیدکنندگان داخلی ضمانت نامه ارزی صادر کند، اظهار داشت: همه معاملات در این بورس ارزی انجام می شود و به رونق بورس سرزمین اصلی هم کمک می کند. این اقدام با هماهنگی و همکاری شورای عالی بورس و سازمان بورس کشور در دست انجام است .

** مثبت شدن تراز تجاری در مناطق آزاد برای نخستین بار

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: صادرات ما در دوره نه ماهه به عدد 863 میلیارد تومان رسید که 27 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و برای اولین بار هم در کشور تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد. در این یکسال گذشته 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد اتفاق افتاده که عدد بسیار خوبی هست و حدود 58 درصد نسبت به دوره مشابه نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

** زیرساخت‌های منطقه آزاد کیش برای مسافران جام جهانی آماده شده است

سعید محمد در ادامه از اقدامات مهم منطقه آزاد کیش برای میزبانی از مسافران جام جهانی قطر خبر داد.
وی در خصوص شرایط کیش برای میزبانی از مسافرین جام جهانی گفت: کشور قطر فضای محدودی برای مقوله گردشگری دارد. این کشور توانایی پذیرایی از آن حجم از مسافر و گردشگری که در جام جهانی به قطر می‌روند را ندارد. مزیت کیش و قشم این است که از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوا شرایط مشابهی با قطر دارند که نکته‌ای مهم برای تیم‌ها است. همچنین از لحاظ اقتصادی هزینه در آن پایین‌تر است و بحث ارزی و نرخ ریال هم باعث بوجود آمدن جاذبه شده است.
مشاور رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: از زمان ورود به دبیرخانه شورایعالی، زیرساخت‌های کیش را به لحاظ ورزشی و اقامتگاهی آماده کردیم. با همکاری بخش خصوصی هتل‌های 5 ستاره کامل شدند و 20 هزار تخت آماده در کیش داریم و از سوی مدیریت منطقه آزاد 4 زمین فوتبال مهیا شد که یک مورد هیبریدی است. نوع این چمن ترکیبی بین چمن مصنوعی و طبیعی است که کیفیت مناسبی برای بازیکنان دارد. اولین نوع این چمن در ایران، در این در کیش فراهم شده.
سعید محمد در پایان افزود: هیا کارتی (کارت مخصوص متقاضیان حضور در جام جهانی) توسط قطری‌ها تولید شده که در آن مکان‌های اقامتی قطر مشخص شده است. در حال هماهنگی هستیم تا مراکز اقامتی ما هم در این کارت قرار گیرد و پذیران مسافران جام جهانی باشیم.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو