خاندوزی در همایش سراسری رؤسای آموزش و پرورش کشور مطرح کرد:

آمادگی وزارت اقتصاد برای كمك به آموزش و پرورش در حوزه سواد اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی از وزیر آموزش و پرورش خواست تا دوره‌های ویژه سواد مالی و اقتصادی برای معلمان و دانش‌آموزان داشته باشند و آمادگی خود و مدیران وزارت اقتصاد را برای همکاری دراین زمینه برای تربیت نیروهای تراز انقلاب اسلامی اعلام کرد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سید احسان خاندوزی با حضور در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: افتخارم را معلمی دانشگاه می‌دانم و افتخار دیگرم این است که از ناحیه پدر و مادر معلم زاده هستم.

خاندوزی افزود: در جمع کسانی که مسئولیت‌های آموزش‌وپرورش را برعهده دارند فرصت خوبی برای طرح برخی از مسائل است؛ غرض اصلی به‌جز احترام و ارادت خدمت مدیران آموزش‌وپرورش این است که از این نشست استفاده کنم و یک وعده‌ای را از وزیر آموزش‌وپرورش بگیرم تا بتوانیم در جمع معلمان و مجامع و محافل دانش‌آموزی کشور فرصت ویژه‌ای را برای تدریس سواد مالی و اقتصادی داشته‌باشیم.

وی ادامه داد: چشم‌انداز دوره جدید در گام دوم انقلاب اسلامی، حرکت به سمت هفت آرمانی است که مقام معظم رهبری در گام دوم به آن اشاره کرده‌اند و با تمام کارشکنی‌ها بنا داریم مسیر بلندمدتی را طی کنیم؛ مسیر بلندمدتی که جمهوری اسلامی ایران را بیمه می‌کند، باید نهالش در نهادی کاشته شود که آن نهاد ثمرات و رفتارهای بلندمدت و انسان‌سازی را به‌مثابه زیرساخت اداره یک کشور تمهید می‌کند و آن زحمتی است که شما مدیران در آموزش‌وپرورش متقبل می‌شوید.

وزیر اقتصاد بیان کرد: فعلاً در مسیر خوبی نیستیم، در مسیری که انسان‌ها بتوانند مسائل جامعه خودشان را در نگرش انقلاب اسلامی حل‌و فصل کنند، تربیت مناسبی را انجام نداده‌ایم که ثمره آن را ببینیم. بخشی از این ناکامی به این دلیل است که هنوز خود را بروز نکرده‌ایم و هنوز نقش رسانه‌ای خود را به‌خوبی ایفا نکرده‌ایم و برخی رسانه‌ها به‌عنوان نهاد پیام‌رسان آمده‌اند و سهم نظام آموزش و پرورش را متعلق به خود کرده‌اند و نتیجه آن این است که خروجی انسان‌سازی در آموزش‌وپرورش چیزی نیست که مهیای آموزش در تراز اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در حل مسائل کشور باشد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: از همه این منظومه پر دامنه فقط و فقط در حوزه اقتصادی کشور نیازمند تعامل و همکاری بیشتر بین آموزش‌وپرورش و وزارت اقتصاد هستیم که در مرحله اول، حرکت کردن به سمت مسئله محوری برای حل مشکلات و مسائل کشور لازم است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اينکه نیازمند مجموعه‌ای هستیم که با مسائل کشور آشنا باشند، عنوان کرد: ثمره مجموعه‌ای که تا کنون این مسیر را ترسیم کرده‌اند این شده که جوانان نتوانند در حل مسائل اقتصادی و غیراقتصادی زندگی شخصی و کاری خود نه تحلیل درستی از مسائل اقتصادی داشته باشند، نه چشم‌اندازی از راه‌حل‌ها برای حل مشکلات دارند و نه این قدرت را دارند که در عرصه اجرا و پیاده‌سازی حل مشکلات سازمان، محل کار و خانواده و محل نقش‌آفرینی کنند.

خاندوزی اشاره کرد: مسئله محور نبودن آموزش‌های اقتصادی ما موجب شده‌است که از نهادهای بیرون از آموزش‌وپرورش این نیاز را تامین کنند بنابراین در این عرصه مرجعیت را از دست داده‌ایم و موجب شده عده‌ای از بیرون برای جوانان بینش‌های اخلاقی را دیکته ‌کنند.

وی اضافه کرد: آن‌ها برای جوانان ما درباره مدل‌های زندگی اقتصادی و حل مسائل تعریف می‌کنند و به دلیل جذابیت مسائل اقتصادی و حس استقلالی که به جوانان می‌دهد، برای جوانان وارد مرجعیت غیررسمی می‌شوند اما آن اخلاق و بینش در تراز مدنظر آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران را ندارند، فقط نمره را می‌گیرند اما در مسیر دیگری گام می‌گذارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: اگر این صورت مسئله را در بلندمدت حل‌وفصل کنیم و مرجعیت را به داخل نهاد آموزش‌و پرورش برگردانیم وزارت اقتصاد آماده‌است در همه زمینه‌ها که موجب بالا بردن بینش و تحلیل مهارت در حوزه سواد اقتصادی و مالی می‌شود کمک کند، تا به اقدام بلندمدتی برسیم که در نهایت خروجی آن این باشد که معلمان ما در ابتدا و در ادامه آن خود دانش‌آموزان به تناسب آن بینش‌های لازم را به دست آورند و این موضوع در برنامه مشترک میان وزارت اقتصاد و وزارت آموزش‌وپرورش قابل تحقق است.

خاندوزی ادامه داد: شاید مسائل دیگری هم در حوزه اقتصاد و آموزش‌وپرورش باشد اما مهم‌ترین آن همین موضوع بود که عرض کردم تا خروجی آن منجر شود که در همین مسئله گام‌های ارزنده‌ای با توجه به سوابق ارزنده دکتر نوری‌، وزیر آموزش و پرورش برداشته شود.

وی درباره قالب‌ها و شیوه‌های انجام رویدادهای ویژه اقتصادی با مشارکت مدیران و معلمان و دانش‌آموزان تأکید کرد: این‌که بتوانیم از افرادی که به‌عنوان کارآفرین‌های متعهد ملی هستند، استفاده کنیم تا جوانان این سمبل‌ها را در اقتصاد مشاهده کنند و بتوانیم کارگاه‌های حل مسئله اقتصادی  و المپیادهایی با این مضمون داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران آموزش و پرورش گفت: راه‌های طی نکرده بسیاری پیش چشم من و شما وجود دارد و مسئله اصلی این است که در مورد این به توافق برسیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل کاری وزارت اقتصاد و وزارت آموزش‌وپرورش اتفاقات خوبی رخ داده و در ماه‌های آینده اخبار خوبی خواهید شنید، همچنین در همکاری که با بانک مرکزی داشتیم، در مورد اتفاقات ناشایست بانک سرمایه، مشکلات درحال حل‌وفصل شدن هستند و احیای جدیدی را در این زمینه مدنظر داریم تا شکل بگیرد.

وی گفت: در مورد نیازهایی که همکاران آموزش‌وپرورش در مناطق کمترتوسعه‌یافته با آن مواجه هستند به سازمان‌های مختلف زیرمجموعه وزارت اقتصاد تکلیف شده تا با آنان همکاری کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در مورد گردش مالی آموزش‌و پرورش و رسوب مالی که رخ می‌دهد نیز اقداماتی انجام‌شده است و استفاده از اعتبارات بیشتر برای فرهنگیان توسط شبکه بانکی کشور مدنظر قرار گرفته‌است.

خاندوزی توضیح داد: همچنین در خصوص بیمه نیز در سال جدید اتفاق خوبی در خصوص بیمه فرهنگیان رخ داده‌است.

 همچنین برای پشتیبانی‌های لازم از اقدامات آموزش‌وپرورش،  دریغ نمی‌کنیم و در کلیدواژه تحول که توسط وزیر آموزش‌وپرورش عنوان شده‌است یکی از رخدادهای کلیدی و سرمایه انسانی کشور است که باید اصلاح شود اگر این موانع برداشته شوند هیچ مشکلی پیش روی فرهنگیان نخواهد ماند و ان‌شاءالله شاهد به ثمر نشستن این تصمیمات و اقدامات باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :