مشاور رئیس جمهور:

بکارگیری ظرفیت تجار مسلمان جهت توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64881
ساعت 16:16 يکشنبه 30 مرداد 1401
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست با فعالین اقتصادی و فرهنگی کشور، بر ایجاد پیوست فرهنگی در فعالیت های اقتصادی و جذب سرمایه گذاران مسلمان تاکید کرد.

به گزارش فرینا، سعید محمد امروز یکشنبه (30 مردادماه) در نشست سیاستگذاری کنفرانس بین المللی فعالان فرهنگی اقتصادی جهان اسلام با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در عرصه اقتصادی، گفت: فعالیت های اقتصادی به گونه ای است که توقف ناپذیر بوده و فعالیت ها در این حوزه انجام می شود اما امروز ضرورت دارد تا به فعالیت های اقتصادی، رنگ و بوی فرهنگی داده شود که متاسفانه این حوزه در کشور متولی ندارد.
وی افزود: امروز کشورهای اسلامی یک بستر مناسب هستند تا بتوان فرهنگ را در حوزه اقتصاد نیز ترویج کرد. مشخصه اصلی توسعه این امر حوزه گردشگری است و باید به سمت گردشگری فرهنگی پیش رفت.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: جام جهانی قطر فرصتی است تا با برنامه ریزی مناسب، گردشگری فرهنگی خوبی را توسعه داد. اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که خانواده ها به راحتی تفریح داشته باشند، قطعا گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و در همین بستر هم می توان دست آوردهای اقتصادی داشت و هم مسائل فرهنگی را ترویج کرد.
سعید محمد خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در گردشگری در حوزه تحصیلات عالی است که این نیز منجر به توسعه فرهنگ و تبلیغ مثبت برای کشور باشد. این موارد جنبه های زیادی دارد که می تواند برای کشور دست آوردهای زیادی داشته باشد. همه این موارد نیاز به هم افزایی و همکاری دارد تا بتوان بسترهای لازم را برای توسعه این قبیل از گردشگری ها فراهم کرد.
وی افزود: امروز مناطق آزاد ظرفیت های خوبی دارند تا سرمایه گذاران حوزه فرهنگی به این سمت سوق پیدا کنند و مشخصا مشوق های خوبی نیز در این عرصه وجود دارد. عدم نیاز به دریافت ویزا، امکان بهره گیری از نیروی خارجی و مساله مالیات از جمله مشوق هایی است که می تواند به کمک سرمایه گذاران آید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این که امروز تجار مسلمان علاقه زیادی دارند تا در حوزه فرهنگی فعالیت کنند، گفت: با معرفی ظرفیت ها، همکاری خوبی در حوزه سرمایه گذاری می تواند صورت گیرد. ایده خوب و بدیعی در دستور کار قرار گرفته است و باید تا بهمن ماه وارد عرصه اجرا شویم تا سریع تر نتایج ملموس این طرح در دسترس قرار گیرد. خروجی مطلوب اولویت مجموعه مناطق آزاد است و در این راستا نیز حرکت خواهیم داشت.
سعید محمد تصریح کرد: امروز باید برندسازی اسلامی یک رویه باشد تا بتوان در حوزه های مختلف عملکرد خوبی داشت. در حوزه غذا به خوبی برند حلال نهادینه شده است و این روند باید در حوزه پوشاک و سایر زمینه ها نیز ایجاد شود.

**در اقتصاد به دنبال کنشگران فرهنگی هستیم

همچنین در این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: بدون شک، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیشرفت و توسعه، با سرمایه‌گذاری، به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی محقق می‌شود. در این نکته هیچ تردیدی نیست که یکی از مسائل اصلی که در کشور، از جمله در مناطق آزاد با آن مواجه هستیم، جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که یکی از علل اصلی آن تحریم‌ها و نبود ثبات کافی در برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌‌گذاری‌ها در این حوزه است. 

مهدی حسین‌زاده افزود: زمانی عمق این مسئله و معضل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و... بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم برخی از کشورهای همسایه بهترین بسترهای ممکن برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌آورند و در عمل، کار را بیش از پیش برای کشورمان در این زمینه دشوار می‌سازند.

حسین زاده گفت: بی‌شک، یکی از راهکارهای مقابله با این مشکل، رایزنی‌های رسمی بین دولت‌ها در قالب‌های گوناگون موجود است؛ اما با توجه به عمق و البته ضرورت و اولویت این مسئله لازم است از راه‌هایی به‌جز تعامل با دولت‌ها نیز این مشکل را زدود. 

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌توان به‌کمک آن تا حدی از شدت این مسئله کاست، بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام و به‌طور مشخص، ارتبا‌ط‌گرفتن با تجار و سرمایه‌گذاران مسلمانی است که در دل گرو اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند و مایل‌اند در این زمینه حتی برخی ناملایمات را نیز متحمل شوند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: بر همین اساس، عنوان فعالان فرهنگیِ اقتصادی جهان اسلام را برگزیدیم که نشان می‌دهد مخاطب ما فعالان، نه دولت‌ها هستند که در گام نخست، دغدغۀ فرهنگی دارند و در گام دوم دغدغۀ اقتصادی. در این همایش به‌طور مشخص در پی ارتباط‌گرفتن با این تجار و سرمایه‌گذاران و تبیین ظرفیت‌های گستردۀ سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در حوزه‌های گردشگری، ورزشی، بهداشت، درمان و... هستیم. از این رو در پیش‌نشست این همایش از دستگاه‌های متعدد مسئول و متخصص در این زمینه دعوت به عمل آورده‌ایم که با همفکری و هم‌افزایی زمینه‌های لازم به‌منظور اقدام هرچه بهتر در این زمینه را فراهم آوریم.

گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد تا به صورت ماهانه جلساتی در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی در فعالیت های اقتصادی برگزار شود.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو