وزیر اقتصاد در مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی:

غفلت از ارتباط علم و حكمرانی، ما را در تحریم به روزمرگی كشاند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64507
ساعت 15:39 دوشنبه 6 تير 1401
وزیر اقتصاد با اشاره به نحیف شدن پیوند نهادی میان سیاستگذاری و علم و پژوهش در سال های گذشته تاکید کرد: ثمره این غفلت آن بود که کشور در عرصه حکمرانی اداری خود در سال های پس از تحریم به شدت متمرکز بر مسائل کوتاه مدت و روزمره خود شد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصاد و دارایی ایران (شادا)، سیداحسان خاندوزی، در مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی و در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه با تاکید بر اینکه امروز بیش ازهر زمان دیگری نیازمند نقش آفرینی دانشگاه های علوم اجتماعی در ارتقاء کیفیت اداره کشور، سیاست گذاری هستیم، ادامه داد: با وجود ترویج مفاهیمی از قبیل دانشگاه های مساله محور تا دانشگاه های کمک کار سیاست گذاری و استفاده از تجاربی که در دانشگاه‌های مختلف اقصی نقاط جهان وجود دارد اما در این زمینه هنوز با کمبود هایی مواجهیم و با وضع مطلوب فاصله بسیار داریم.

خاندوزی اضافه کرد: در سال های اخیر و به ویژه در یکی دو دهه اخیر که خروجی های بیشتری از تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها داشته ایم، به واسطه اینکه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد دستگاه ها و نهادهای اجرایی شدند و این ادراک اشتباه که این ورود به معنای پیوند عرصه اجرا با علم و پژوهش است، نوعی احساس استغناء در مدیران کشور ایجاد شد و بعضا با استناد به آمار به کمیت استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی استناد می کردند و این از بزنگاه های انحراف در نظام سیاستگذاری در کشور است.

وی ادامه داد: حتما کیفیت نیروی انسانی در وزارتخانه ها و دستگاه‌ها در خروجی آنها بی تاثیر نیست اما ما را از ارتباط نهادی میان سیاست گذار و نهاد علم و پژوهش بی نیاز نمی کند.

 وزیر اقتصاد با اشاره به نحیف شدن پیوند میان نظام اجرایی و اداری با دانشگاه در قالب پروژه های تحقیقاتی در سال های اخیر به دلیل تنگناهای بودجه ای و فقدان برنامه برای مسیرهای جایگزین، تاکید کرد: ثمره غفلت در این زمینه این بود که کشور در عرصه حکمرانی اداری خود در سال های پس از تحریم به شدت متمرکز بر مسائل کوتاه مدت و روزمره خود شد و حالا با همتی که در دولت جدید برای عبور سریعتر از مسیرهای عقب مانده وجود دارد،  تلاش می شود تا به جای تمرکز بیش از اندازه در مسائل حال و آنی و درگیر شدن در مسائل و موانع کوتاه مدت و غفلت از مسیرهای بلند مدتی که چه بسا باید رویکردهای متفاوتی برای آن اتخاذ کرد، استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تسهیل امور بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور دنبال شود.

خاندوزی شاه بیت این رویکرد را تلاش برای رهایی دانشگاه ها از بازی دانشی مقاله برای مقاله و اصلاح حس استغناء دستگاه های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش عنوان و تصریح کرد: برای این صورت مساله نیازمندیم تا راه های برون رفت متعدد و متکثری تعریف کنیم که مقدم بر همه زدودن حس استغنائی است که مدیران دستگاه ها و نهادهای اجرایی نسبت به نهاد علم دارند و تمرکز بر نیاز داشتن به ارتباط نهادی با علم پژوهش است.

وی، نمونه این رویکرد را در وزارت متبوع خود، ارتباط با نهادهای علمی و دانشگاهی و فارغ التحصیلان دوره ارشد و دکتری، فراتر از قالب هایی مانند پروژه های تحقیقاتی مرسوم عنوان کرد و گفت: اولین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از راه های کوتاه مدتی است که اتخاذ شده و در این اقدام قائل به این هستیم که خروجی دانشگاه ها باید به جایی برسد که ورودی و نیازهای سیاست گذاری کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به گسل و حائلی که بین خروجی دانشگاه ها و ورودی سیاستگذاری های کشور وجود دارد، اضافه کرد: برای نمونه مسائل اداره اقتصاد کشور از جمله موضوعات سیاست گذاری بانکی، مالیاتی، گمرکی، بیمه ای و بودجه ای کشور کمتر در معرض توجه دانش آموختگان بوده و کمتر آمادگی مواجهه با آن را داشته اند و چه بسا به ابزار مواجهه با این مسائل هم مسلح هستند، اما نمی توانند آن را در قالب سندی که روی میز دستگاه اجرایی و حکمرانی قرار گیرد، ترجمه کنند؛ این سند ممکن است مساله شناسی ویژه باشد که علاج می طلبد و یا علاج و دارویی باشد برای مساله ای که پیش از این شناسایی شده است یا حاوی ارزیابی نسبت به سیاستی باشد که پیش از این اتخاذ شده و حالا نیازمند بازبینی است.

خاندوزی هدف مدرسه تابستانه وزارت اقتصاد را مواجهه نزدیکتر پژوهشگران دانشگاهی با مسائل اجرایی و حکمرانی برشمرد تا پژوهشگران پس از سپری کردن این دوره برای کارهای پژوهشی خود با آگاهی از نیازها و دغدغه های سیاستگذاران و همچنین شناخت از قیود و محدودیت ها اقدام کنند.

وی شناخت قیود و محدودیت ها را در سیاست گذاری و ارتباط نهادی میان این عرصه با علم و پژوهش مهم برشمرد و توضیح داد: بعضا ممکن است نقدی که به سیاستگذاران می شود به دلیل عدم آگاهی از این محدودیت ها باشد و چه بسا طراح و صاحب ایده با شناخت این محدودیت ها و قیدها تصمیمات متفاوتی در کوتاه مدت و میان مدت بگیرد که لزوما بهترین تصمیم نیست اما در ظرف مقدورات و ممکنات گریزی از آن به عنوان اتفاق اول نباشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، لازمه شناخت این محدودیت ها و مقدورات را مواجهه نزدیک میان نهاد دانشگاه و سیاستگذار دانست و مدرسه تابستانه وزارت اقتصاد را نمونه ای از فضای گفت و گوی مستمر میان این دو نهاد برشمرد. خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با این گفت و گوی مستمر و تسری آن به حوزه های دیگر، ارتباط نهادی برقرار شود و گسل یاد شده از میان برود تا نهاد پژوهشی با اطلاع از مقدورات و محدودیت ها بهترین راهکارها را برای مسائل کشور در حوزه های مختلف پیشنهاد دهند.

خاندوزی در پایان گفت: لازم است این ارتباط مستمر وجود داشته باشد تا نه فقط در مسائل کوتاه مدت و در دوره هایی که کشور دچار مساله و مشکل است بلکه در بلند مدت، دانشگاه نقش مرجعیت خود را در کیفیت سیاست گذاری کشور ایفا کند.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري