مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اعلام کرد؛

احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی در بندر شهیدرجایی دستورکار سال جاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64065
ساعت 14:03 دوشنبه 5 ارديبهشت 1401
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی گفت: مهمترین فرصت های سرمایه گذاری ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده، جذب و توسعه ترانشیپ، احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی است.

به گزارش فرینا، علیرضا محمدی کرجی ران افزود: بندر شهیدرجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است و تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و علاقه‌مندسازی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به حوزه مهم بندری و دریایی از اولویت‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود.

محمدی کرجی ران عنوان کرد: برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی، وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی به صورت BOOT و BOT اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بین‌المللی دریایی، راه آهن و جاده‌ای، قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب، شرق و غرب برای تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق، دسترسی به آب‌های آزاد و حداکر استفاده از مزیت‌های حمل و نقل دریایی، مجاورت با مراکز و قطب‌های اصلی تولیدی، صنعتی و پتروشیمی و وجود پایانه‌های اختصاصی ترانزیت، بانکرینگ، کانتینری، عمومی و فرآورده‌های نفتی و مواد معدنی را بخشی از ویژگی‌های ممتاز بندر شهیدرجایی است.

وی در مورد اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی باید به ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده، جذب و توسعه ترانشیپ، احداث مخازن برای صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی، احداث و بهره‌برداری از نیروگاه برق، احداث مینی پالایشگاه، احداث سردخانه و نگهداری کالاهای فاسدشدنی، احداث انبارهای عمومی و تخصصی، احداث مخازن ویژه عملیات سوخت رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) اشاره کرد.

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، استفاده از ظرفیت پسکرانه در بندرشهیدرجایی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه گامی موثر در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورها و تقویت مواصلات منطقه‌ای است. بدین جهت توسعه اسکله‌های نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی از دیگر طرح‌های توسعه‌ای است که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در این بندر محسوب می‌شود.

محمدی کرجی ران تصریح کرد: ساخت پایانه ترمینال 3، سکوی اسکله نفتی، احداث ساختمان و برج کنترل ترافیک دریایی بندر شهیدرجایی، عملیات اجرایی فاز دوم بندر چندمنظوره خمیر با هدف ایجاد اسکله مواد معدنی در بندر خمیر و رونق اقتصادی و سیریک از جمله طرح‌های در دست ساخت از سوی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در سال 1401 است.

وی افزود: از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در سال 1401 احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی در بندر شهیدرجایی با هدف افزایش ظرفیت محوطه‌های صادراتی و ترانزیتی، احداث تقاطع غیرهمسطح به اراضی پشتیبانی مجتمع بندری شهیدرجایی و اجرای زمینی کردن خط 63 کیلوولت در اراضی بندر شهیدرجایی است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در فاصله 15 کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس، بزرگترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را دراختیار دارد و حجم قابل توجهی از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی و فرآورده‌های نفت خام در این بندر انجام می‌شود.

این بندر تجاری با 2 هزار و 400 هکتار، 433 هکتار محوطه بارانداز و 43 هکتار انبار مسقف، 55 درصد صادرات غیرنفتی کشور، 41 درصد صادرات نفتی کشور و در مجموع 48 درصد صادرات کشور را برعهده دارد. استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای 2 هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی، 14 جزیره کوچک و بزرگ و 32 بنادر فعالی است که بیش‌ترین حجم تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام می‌شود.

آخرین اخبار

نمایشگاه «کیش‌اکسپو» بستری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی تا افق 2035 است
آغاز به‌کار نمایشگاه بین‌المللی کیش اکسپو 2025 با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی
برگزاری نشست کمیته ماده 3 با محوریت تمدید مهلت واردات در جزیره کیش
حضور منطقه آزاد قشم در ویترین پژوهش و فناوری هرمزگان با محوریت نوآوری دریایی
بازدید هیئت اقتصادی روسیه از منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپینن

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
نقش بی‌بدیل شلمچه در پیوند اقتصاد انرژی ایران و عراق
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟