توسعه چابهار در گرو ساخت فرودگاه غیر نظامی در منطقه آزاد/ امیدواریم ناهماهنگی ها برای ساخت فرودگاه برطرف شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/63680
ساعت 15:57 شنبه 21 اسفند 1400
ساخت فرودگاه جدید چابهار یکی از موضوعاتی است که مانند بسیاری از پروژه های دیگر در سیستان و بلوچستان مراحل ساخت آن آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است، اما دلایل عدم ساخت این فرودگاه کمی متفاوت تر از سایر پروژه ها است چرا که به گفته نماینده چابهار یکی از مهم ترین عوامل توقف ساخت این پروژه، ناهماهنگی های مسئولان مربوط است که در گزارش بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار ایلنا، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار چندین سال است که بر سر زبان ها افتاده و با وعده های مسئولان کلنگ زنی شد و ساخت آن آغاز شد. اما در میانه راه به دلایل متعدد ساخت این فرودگاه متوقف شد.

از دهه 70 که منطقه آزاد چابهار ایجاد شد فرودگاه مستقل و بین المللی نداشته و تاکنون از فرودگاه نظامی کنارک استفاده شده است، اما با توجه به اهمیت و جایگاه منطقه آزاد چابهار و ضرورت ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی با اینکه سناریوهای مختلفی در سال‌های گذشته در رابطه با آن مطرح بود به نتیجه نرسید تا این طی رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته در چند سال اخیر در نهایت در آذر ماه سال 1398 فرودگاه بین المللی چابهار کلنگ زنی شد، تا شهر فرودگاهی در این منطقه ایجاد شود.

قرار بر این شد تا شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت 2 هزار و 815 هکتار در ضلع شمالی منطقه با حضور پیمانکاران داخلی و خارجی در دوفاز احداث شود که فاز اول با سرمایه گذاری اولیه منطقه آزاد چابهار و پیمانکار داخلی و در فاز دوم احتمالا از پیمانکار خارجی و فاینانس استفاده شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت: در سفر ریاست جمهور به سیستان و بلوچستان موضوع فرودگاه چابهار را به عنوان مطالبه مردم مطرح کردیم و آقای رئیسی قول دادند تا پایان سال 1400 این موضوع حل شود . 

معین الدین سعیدی گفت: این مسئله یک ناهماهنگی بین مجموعه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، وزارت راه و سازمان منطقه آزاد است که دوستان نیروی هوایی معتقدند  وجود فرودگاه جدید و پروازهای فرودگاه جدید می تواند امنیت پرواز های فرودگاه نظامی را دچار مخاطره کند و این بحث کاملا فنی و کارشناسی شده است که در این راستا کارگروه هایی شکل گرفته و همه ملاحظات فنی روی این موضوع به کارگرفته شده تا موضوع مرتفع شود .

سعیدی افزود: امیدواریم تا قبل از سال جدید این اتفاق بیفتد و دستور ساخت فرودگاه چابهار صادر شود.

ضرورت ساخت شهر فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار

وی خاطر نشان کرد: معتقدیم ظرفیت های بی بدیل چابهار به لحاظ لجستیکی، ایجاب می کند که شهر فرودگاهی منطقه آزاد چابهار ایجاد شود و از ظرفیت‌های قانونی منطقه آزاد هم بتوان استفاده کرد. علاوه بر آن زمانی که رهبر جمهوری اسلامی بحث سواحل مکران را مطرح کردند تعبیر گنج پنهان را بر این پهنه نهادند که معتقدیم یکی از  ظرفیت هایی که بتوانیم گنج پنهان را تبدیل به یک ثروت آشکار کند ساخت فرودگاه چابهار است .

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم این ناهماهنگی ها با دستور صریح ریاست جمهوری مرتفع شود.

** شهرک فرودگاهی چابهار راهی برای حل  مشکلات پایگاه هوایی کنارک

معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این باره گفت: دغدغه های عملیاتی نیروی هوایی ارتش در خصوص ساخت فرودگاه جدید چابهار را با همکاری و راهبردهای کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری برطرف کردیم.

سعید چلندری اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار، سال گذشته 7 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت بازسازی ترمینال مسافری پایگاه هوایی کنارک هزینه کرده است و در سال جاری هم مبلغ 5 میلیارد تومان جهت بهسازی سیستم های سرمایشی، سامانه روشنایی و سیستم سوخت رسانی اعتبار به پایگاه هوایی کنارک تخصیص داده است و درصورت شروع عملیات اجرایی ساخت  فرودگاه جدید ترمینال مسافری نیمه کاره پایگاه کنارک را به اتمام خواهد رساند و بسیاری از مشکلات فنی و عملیاتی را رفع نقص خواهد کرد.

چلندری افزود: چابهار یکی از 4 شهر لجستیک کشور است. فرودگاه جدید چابهار  یک فرودگاه صرفا مسافری نیست بلکه یک فرودگاه تجاری و مسافری است یعنی 1000 هکتار از اراضی این فرودگاه به عنوان فعالیت های لجستیکی در نظر گرفته شده است.همچنین شهر لجستیکی چابهار و منطقه لجستیک کشورهای عضو اکو به مساحت 450 هکتار و همچنین خط ریل راه آهن از مجاور این شهر لجستیک و درمقابل فرودگاه جدید واقع شده است.

وی در ادامه گفت: فرودگاه چابهار یک فرودگاه داخلی نیست، درواقع یک فرودگاه بین المللی تجاری ـ مسافری است که قرار است جابجایی بخشی از بار منطقه از طریق این فرودگاه انجام شود، از آنجایی که ما از نظر ناوگان هوایی محدودیت داریم و حمل نقل باری برای خط هوایی داخلی مقرون به صرفه نیست حتما باید از ایرلاین های خارجی استفاده کنیم چرا که شرکت هواپیمایی داخلی توان این کار را به دلایل مختلف ندارند.

معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: از آنجایی که پایگاه هوایی کنارک به عنوان یک فرودگاه نظامی ثبت شده است هیچ ایرلاین خارجی در پایگاه کنارک نشست و برخاست نمی کند. کارگروه مرز و گذرنامه با سختی فراوان مجوز مرز هوایی به پایگاه کنارک داده که به‌صورت موردی پرواز های منطقه‌ای را از طریق ترمینال مسافری آن پایگاه انجام دهد، که این پروازها برآورده کننده نیازهای کلان توسعه ای منطقه نیست. لذا با عنایت به اسناد بالادستی و سیاست های فرامنطقه ای و با توجه به تدابیر و رهنمودهای  رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران چنانچه فرودگاه جدید چابهار با رویکرد شهر فرودگاهی ساخته نشود به هیچ عنوان موفقیتی در منطقه آزاد چابهار نخواهیم.

چلندری در ادامه گفت: این جمله را بزرگان اقتصادی و دیپلماسی سیاست خارجی کشور عنوان می کنند که هرگونه توسعه درشهر چابهار منوط به احداث یک فرودگاه مستقل غیر نظامی در محدوده منطقه آزاد چابهار است.

وی گفت: در حال حاضر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر و تنها مرجع متخصص و تاثیر گذار در صنعت هوایی کشور صد در صد ساخت فرودگاه در حال احداث را تایید می کند و امیدواریم با مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح عملیات اجرایی فرودگاه جدید آغاز شود.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو