معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد چابهار؛

مرمت و احیای باغ ملی "تیس" چابهار تحکیم یک هویت فرهنگی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/61824
ساعت 17:16 يکشنبه 13 تير 1400
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه مرمت باغ ملی گیاه‌شناسی "تیس" چابهار تحکیم یک هویت فرهنگی است گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار علاوه بر بحث توسعه صنعتی و تجاری، صیانت از هویت فرهنگی و تاریخی این خطه را در دستور کار دارد.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد، چابهار طاهره شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه احداث باغ گیاه‌شناسی روستای تیس چابهار به دوران پهلوی برمی‌گردد اظهار داشت: این باغ با مساحتی بیش از 6 هکتار در مرکز روستای تاریخی تیس چابهار واقع شده است و در گذشته هم یکی از مراکز مهم گیاه‌شناسی و محلی برای تحقیق و بررسی گیاهان گرمسیری در جنوب شرق ایران به شمار می‌رفته است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار در راستای حفاظت و صیانت از هویت فرهنگی حوزه تحت مدیریت خود، موضوع بازسازی، احیا و مرمت بناهای قدیمی واقع در باغ ملی تیس را در دستور کار قرار داد.

به گفته معاون فرهنگی منطقه آزاد چابهار، رویکرد مدیریت سازمان منطقه آزاد در بحث حفظ هویت و شناسنامه آثار باستانی موجب شد تا این باغ تاریخی که جنبه گیاه‌شناسی آن غالب بود بنای قدیمی ساختمان شماره یک آن، با رواق و آجرکاری زیبا با الهام از معماری اصیل ایرانی با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال بازسازی و مرمت شود و به هویت اصیل خود بازگردد.

شهرکی بر اهمیت روستای تیس چابهار تاکید کرد و گفت: تیس، مهمترین بندرگاه و مرکز بازرگانی ناحیه تاریخی مکُران بوده است و قدمت آن به استناد منابع تاریخی به 2 هزار و 500 سال قبل می رسد. وجود آثار و گورستان‌های تاریخی، انواع سکه‌ها و سفال‌های نقش‌دار، ابزار فلزی و مُهره‌های شیشه‌ای و سایر آثار مکشوفه از محوطه‌های تاریخی آن و همچنین بناهای تاریخی قلعه بلوچ گت، پیروز گت، غارهای سه گانه بان مسیتی ، قلعه و مسجد جامع تیس و خانه دلوشی همه به عظمت و تمدن تاریخی و طبیعی این روستا گواهی می‌دهند.

وی هدف از مرمت این بنای تاریخی در باغ ملی تیس را حفظ هویت تاریخی و فرهنگی مردمان این منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، گردشگران داخلی و خارجی با مشاهده این محل با پیشینه تاریخی چابهار آشنا می‌شوند چراکه برخی تصور می‌کنند چابهار صرفا یک بندرگاه اقیانوسی است درحالی که این منطقه شناسنامه‌ای درخشان در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی و علمی دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با یادآوری اینکه روستای تیس چابهار، آثار باستانی زیادی از دوره هخامنشیان دارد اظهار داشت: این آثار را در آینده‌ای نه‌چندان دور در این مجموعه تاریخی فرهنگی به نمایش خواهیم گذاشت تا همگان با ظرفیت‌های فرهنگی این منطقه علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های تجاری صنعتی، بیشتر آشنا شوند.

وی تاکید کرد: آیندگان خواهند دید همین باغ گیاه‌شناسی با احیای فضاهای مختلف ‌آن ازجمله سفره‌خانه‌های سنتی و مکان‌های تفریحی‌، چگونه محلی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال جوانان چابهاری خواهد شد.

شهرکی بیان کرد: برای کاشت انواع درختان میوه گرمسیری و استوایی در باغ تیس، توسط سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه‌ریزی شده است تا مردم با ورود به این مجموعه، هر نوع گیاه و درختی را که تاکنون از نزدیک ندیده‌اند را مشاهده کنند. همچنین اقداماتی در خصوص معرفی و تجاری سازی محصولات باغ صورت خواهد گرفت .

وی با اشاره به مرمت بنای این باغ اظهار داشت: در سنوات گذشته نیز اقداماتی برای مرمت این بنا انجام شده بود ولی با اجرای مرمت اصولی و لایه‌برداری فنی در نماهای داخلی و بیرونی و نماسازی با آجر سنتی به همراه بندکشی‌، اندود گچ و خاک گچ در فضاهای داخلی، مرمت سقف، ایزوگام و اجرای ایزولاسیون بنای خشتی پشت بام، نصب در و پنجره‌های چوبی و سنگ‌فرش و آجرفرش آن با رعایت اصول حفاظتی و مرمتی، امروز می‌بینیم که آن ظاهر تاریخی خود را به دست آورده است و بیانگر هویتی زیبا از هنر اصیل ایرانی و اسلامی در منطقه است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو