چابهار به کانون نوین و اصلی تجارت در ایران و آسیای میانه تبدیل می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/60941
ساعت 12:01 شنبه 23 اسفند 1399
معاون بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت‌های بالقوه در حال تبدیل شدن به یک کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه است.

به گزارش فرینا، حسین شهدادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قدرت های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در چابهار سرمایه گذاری می کنند و هم اینک این امر با دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روزها چابهار آینه تمام‌نمای تحقق آرمان‌های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه تغییر کرد بویژه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد در جنوب شرق ایران بود به طوریکه بیشتر نیروهایی که در این بندر بویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشورهای همسایه و آسیا بود.

وی ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل(ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونه‌ای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.

شهدادی بیان کرد: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیت‌های بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن 2مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشورهای آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده و امروز از سایر کشورها برای کار و درمان به چابهار مهاجرت و سفر می کنند.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه سال 1362 عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال 63 به بهره‌برداری رسید افزود: به دلیل دور بودن این بندر از تیررس جنگنده های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد افزایش یافت و کشتی های تجاری بویژه کشتی های حامل کالاهای اساسی رهسپار این منطقه جهت تخلیه شدند.

شهدادی بیان کرد: در سال های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالاها مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بندرچابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: این بندر در چهار دهه گذشته فراز و نشیب زیادی داشت و در سال‌های اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی این بندر تاسیس و عملیاتی شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح های توسعه ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل افزود:در سال 1396 اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه این بندر از اولویت‌های ملی کشور بوده است.

شهدادی تصریح کرد: هم‌اینک بندر چابهار با درافت 16.5 متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده های تخلیه غلات است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار اظهارداشت: از جمله مهمترین اقدامات در این بندر استخدام نیروهای متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری آن بود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با سرمایه گذاری افزون‌بر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های با درافت 16.5 متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه های بندری ( انبار رو باز و رو بسته – محوطه های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه های توسعه ای در بندر، ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه از جمله این موارد در این سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: همچنین بندر به جرثقیل های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالاها و دستگاه‌های مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.

شهدادی عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال 1396 و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فازهای بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.

وی گفت: هم‌اینک بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است. معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی قرار دارد و 20 درصد از کالاهای اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می شود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو