پایش و بررسی ریف مرجانی خلیج چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/60798
ساعت 11:44 يکشنبه 10 اسفند 1399
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار از پایش و بررسی وضعيت ریف مرجانی خلیج چابهار خبرداد و افزود: مرجان‌ها دارای زیست‌بوم بسيار حساس و شكننده‌ای هستند، از اين رو نسبت به شرايط نامطلوب دريایی مانند كدورت آب، دما و شوری واكنش نشان می‌دهند و در بسياری موارد اين عوامل موجب از بين رفتن آنها می‌شود.

به گزارش فرینا، سعیدریگی در ادامه اضافه کرد: از این رو پایش مداوم این زیست‌بوم‌های حساس و پرتولید نقش بسزایی در آگاهی از وضعیت آن و اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی ایفا می‌کند.

ریگی بیان کرد: مرجان دريایی یكی از جانوران پست است كه در شاخه مرجانيان و رده گُل سان زيان (آنتوزوآ) رده‌بندی می‌شود.

وی همچنین گفت: مرجان‌ها فقط 1 درصد از بستر درياها را پوشش می‌دهند. اين موجودات 25 درصد از تمام حيات دريا را در خود حفظ می‌كنند و بسياری ازانواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زندگی کرده و بسیاری از آبزیان دوران نوزادی خود را در این زیست‌بوم‌ها سپری می‌کنند. 

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: پایش ریف مرجانی خلیج چابهار با استفاده از روش Reef check به طور مداوم صورت می‌گیرد که  روشی استاندارد برای تعيين ميزان پوشش مرجانها و اندازه کلونيها و با اهداف مديريتی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مقایسه اطلاعات به دست آمده و مقایسه آن با جدول شاخص، درجه بندی كيفيت ارزيابی بر اساس درصد پوشش را نشان می‌دهد، بیان کرد: مرجان‌های منتقل شده تغییر وضعیت داده و در وضعیت خیلی ضعیف قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس پایش‌ها و مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در سالهای گذشته مرجانها در وضعیت متوسط قرار داشتند و شواهد بهبود وضعیت پوششی در سال‌های 1397 ، 1398 و 1399 در منطقه مشهود گردیده بود.

شایان ذکراست افزایش دمای آب و انجام فعالیت لایروبی در خلیج چابهار از دلایل عمده و اصلی بروز آسیب به ریف مرجانی می‌باشند. از این رو لازم است اقدامات لازم جهت توقف فعالیت لایروبی و کاهش اثرات مخرب و سوء آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو