انرژي پارس يکي از بزرگ ترين مناطق ويژه اقتصادي انرژي جهان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5918
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، توانمندي بالاي صنعت نفت ايران در منطقه ويژه پارس را چشمگير خواند و گفت: رسانه هاي جهاني به خوبي مي توانند توانمندي هاي صنعت نفت در پارس جنوبي را منعکس کنند.

به گزارش بنا(bena) مهندس موسي سوري امروز در جمع خبرنگاران خارجي در عسلويه افزود: منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، يکي از بزرگ ترين مناطق ويژه اقتصادي انرژي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي در جهان است که در سال 1988 ميلادي به منظور احداث تاسيسات پالايشگاهي و انجام طرح ها و فعاليت‌هاي هاي گوناگون بالادستي و پايين دستي صنعت نفت، گاز و پتروشيمي، همچنين انجام عمليات پشتيباني و خدماتي به ويژه احداث، توسعه و نگهداري زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري به موجب قانون مناطق آزاد و ويژه کشور با مصوبه هيئت وزيران تاسيس شد.

وي ادامه داد: اين منطقه داراي 46 هزار هکتار مساحت و متشکل از سه منطقه عملياتي پارس يک (پارس جنوبي) با مساحت 14 هزار هکتار و منطقه پارس دو (کنگان) با مساحت 16 هزار هکتار و منطقه پارس سه (پارس شمالي) با مساحت 16هزار هکتار است.

سوري يادآور شد: سازمان منطقه ويژه انرژي اقتصادي پارس به عنوان شخصيت حقوقي مستقل، 100 درصد دولتي و تمام سهام آن متعلق به شرکت ملي نفت ايران است.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ادامه داد: سازمان منطقه ويژه انرژي اقتصادي پارس از نظر حقوقي تابع قانون تشکيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و تابع قوانين و مقررات تجارت و ديگر مقررات جاري کشور است که از شمول قوانين گمرکي واردات و صادرات کالاي کشور معاف و از تسهيلات مالياتي برخوردار است.

وي درباره اهداف بنيادين تاسيس سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس يادآور شد: فراهم آوردن شرايط ضروري براي بهره گيري از مزيت هاي نسبي در حوزه صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، ايجاد زيرساخت هاي لازم براي جلب و تشويق سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در زمينه صنايع پايين دستي پتروشيمي، صنايع مختلط، صنايع نيمه سنگين و بهره گيري از صنايع بالادستي گاز و پتروشيمي به منظور ايجاد ارزش افزوده، از جمله اين اهداف است.

سوري ارتقاي سطح اشتغال، افزايش درآمد ملي، انتقال فناوري نوين خارجي و دانش فني و مديريتي، استفاده و توسعه از ظرفيت هاي ترانزيت منطقه به منظور فعال کردن و پشتيباني از ظرفيت هاي اقتصادي منطقه، همچنين فراهم آوردن تسهيلات لازم به منظور جلب و تشويق مشارکت بخش خصوصي اعم از داخلي و خارجي در طرح هاي سرمايه گذاري و عمراني منطقه ويژه، بهبود و توسعه و ارتقاي سطح خدمات فرهنگي، ورزشي، بهداشتي براي ساکنان منطقه و بسترسازي براي توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور منطقه ويژه با تکيه بر مولفه هاي کليدي توسعه به ويژه در حوزه توسعه اقتصادي و صنعتي، توسعه فرهنگي و اجتماعي و توسعه زيست و محيط زيست را از ديگر اهداف مهم ياد شده خواند.

وي تصريح کرد: در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس توسط شرکت ملي نفت ايران 24 فاز گازي برنامه ريزي شده است که مجري طرح ها شرکت نفت و گاز پارس و تا کنون 10 فازآن به بهره برداري رسيده است.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: در کنار اين فازهاي عظيم پالايشگاهي، براي احداث صنايع پتروشيمي 1400هکتار زمين در نظر گرفته شده است تا در دو فاز با فرآوري محصولات اوليه فازها، ارزش افزوده بيشتري نصيب کشور شود.

سوري افزود: توليد مقادير قابل توجهي گاز اتان، گاز مايع، ميعانات گازي، گوگرد، همچنين گاز طبيعي از ميدان عظيم گازي پارس جنوبي به وسيله پالايشگاه هاي احداث شده در منطقه ويژه پارس به عنوان يکي از پتانسيل هاي رشد و توسعه صنايع پتروشيمي در کشور عمل مي کند؛ به همين منظور ساخت 23 مجتمع عظيم پتروشيمي به همراه تاسيسات جانبي مورد نياز در دستور کار شرکت ملي صنايع پتروشيمي قراردارد که تا کنون 11 مجتمع پتروشيمي آن ساخته شده است.

وي ادامه داد: همچنين سايتي براي احداث صنايع پايين دست پتروشيمي تخصيص يافته که سازمان منطقه ويژه و شرکت پارک صنعت پتروشيمي همزمان متولي جذب سرمايه گذار براي آن هستند.

به گفته مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، همچنين به منظور ارائه خدمات پشتيباني و تدارکاتي به ويژه حمل و نقل کالا و مسافر، مجتمع بندري پارس و فرودگاه بين المللي خليج فارس طراحي و احداث شده اند که پايانه اين فرودگاه داراي ظرفيت پذيرش يک ميليون مسافر در سال (با طول باند4000 متر و عرض 45 متر و مجهز به پيشرفته ترين سيستم هاي ناوبري و امنيتي پرواز ) است.

سوري يادآور شد: مجتمع بندري پارس نيز داراي دو حوضچه (خدماتي و پتروشيمي) مشتمل بر 25 اسکله با عمق آبخور حداقل 11 و حداکثر 20متر، توان پهلودهي 25 کشتي را به طور همزمان دارد.

وي توضيح داد: حوضچه شماره 1مجتمع بندر پارس داراي 10 پست اسکله به طول 2600 متر و حوضچه شماره 2 با 15 پست اسکله هر کدام به طول 300 تا 314 متر و با ظرفيت اسمي 40 ميليون تن به عنوان يکي از بزرگ ترين بنادر صنعتي خليج فارس و يکي از زير ساخت هاي مهم براي توسعه و سرآمدي و پيشرفت پارس جنوبي در سطح منطقه اي و بين المللي محسوب مي شود.

سوري در باره ماموريت و وظايف اصلي سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: انجام طراحي، مهندسي، ساخت و اجراي طرح ها و برآوردهاي زيربنايي(فرودگاه، اسکله و غيره)، فراهم آوردن شرايط جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي و هدايت آنها در جهت رشد و توسعه منابع نفت و گاز و فراهم آوردن شرايط براي احداث واحدهاي توليدي خدماتي و صنعتي به ويژه صنايع بالادستي و پايين دستي نفت و گاز و پتروشيمي، از جمله اين اهداف است.

وي ادامه داد: ايجاد زمينه مناسب براي بازاريابي و صدور محصولات استحصالي و توليدي و گسترش فعاليت هاي بازرگاني، ايجاد زمينه هاي مناسب براي آسان سازي و شتاب بخشي به اجراي پروژه هاي پارس جنوبي و توسعه ميدان هاي نفت و گاز با استفاده از مزايا و امتيازات عمومي يا اختصاصي مترتب با مناطق ويژه و انجام هر گونه فعاليت هاي خدماتي بازرگاني و صنعتي ديگر با تصويب مجمع عمومي، از ديگر اهداف و ماموريت هاي اين سازمان است.

تور رسانه‌اي صنعت نفت کشور، امروز (دوشنبه 28 تير) با حضور 70 خبرنگار رسانه‌هاي خارجي در عسلويه برگزار شد.

شناسه خبری: 5918

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو