نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس شبکه ارتباطی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/57184
ساعت 17:51 سه شنبه 14 مرداد 1399
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: تکمیل راه آهن چابهار - میلک - سرخس شبکه ارتباطی خوبی را ایجاد می‌کند و مایه برکات فراوان در جنوب شرق کشور خواهد بود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در دیدار جمعی از نیروهای کارگاه شماره هفت راه‌آهن چابهار به زاهدان، اظهارداشت: این طرح بزرگ در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی، به شدت موردنیاز سیستان و بلوچستان و کشور است و می‌بایست خیلی زودتر از این موعد، آغاز و به نتیجه می‌رسید.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان ‌و بلوچستان ضمن ابراز امیدواری برای اتمام هرچه سریع‌تر تمام فازهای این پروژه، تأکیدکرد: اگر این پروژه در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود، در وضعیت تحریم و فشار اقتصادی دشمن می‌توانست کمک شایانی به کشور کند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی گفت: با وجود تاخیر در آغاز این پروژه، خداوند را شاکریم که هم‌اینک این طرح ملی در حال پیشرفت است.

پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس ـ مشهد یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است.

این خط آهن که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق ـ مشهد متصل خواهد شد، یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار ـ ایرانشهر ـ زاهدان در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد (سرخس) نیروی انسانی بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آنها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.

اتصال راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان ـ سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد. هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است اما بازرگانان و تجار این کشور می توانند از راه آهن ایران برای جابه جایی کالاهای خود به سراسر دنیا استفاده کنند.

آماده سازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای مختلف همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار تشویق می کند.

با افتتاح راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس کوتاه‌ ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد که این خود باعث توسعه شرق کشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می‌ شود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو