احداث دهکده لجستیک، موتور محرک توسعه منطقه آزاد ماکو است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/57109
ساعت 12:30 سه شنبه 7 مرداد 1399
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه دهکده لجستیک در محدوده فرودگاه ماکو احداث می‌شود، گفت: این منطقه با احداث این دهکده، هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی خواهد بود.

به گزارش فرینا، مهدی صفری مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با برقراری اتصال ریلی تبریز ـ کارس، مسیر ریلی عبوری از منطقه آزاد ماکو سریع‌ترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود.

صفری مقدم با بیان اینکه زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه ­پذیر و اقتصادی است، افزود: طرح توسعه مجموعه ای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال می‌کنیم و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ­ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپاست.

وی با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه ­آهن تبریز ـ کارس به عنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپاست، اضافه کرد: با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم ­اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیت­های لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا می کند.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو  با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا اظهار داشت: با هم ­افزایی مزیت­‌های لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیت­ های ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیت­های قانونی و استعدادهای ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا کرده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد ماکو شود.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز بوده و شاهراه اتصال ایران و اروپا نیز محسوب می شود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري