مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

بازآفرینی بافت فرسوده مطابق طرح جامع و تفصیلی مصوب در حال انجام است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/56814
ساعت 12:05 شنبه 14 تير 1399
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده از اولویت های این سازمان است، گفت: ساماندهی بافت های فرسوده شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در حال اجراست.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، نورالله کرمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: طرح جامع شهری، طرحی بلندمدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی شهری، سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آنها تعیین می‌شود.
کرمی ادامه داد: همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در طرح جامع شهری تهیه و تنظیم می گردد و تمامی طرح ها و برنامه های حوزه شهرسازی باید مطابق این طرح تعریف و اجرایی شود.
وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد قشم نیز مطابق قانونن اداره مناطقه آزاد کشور به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیر و اجرایی در این منطقه در تاریخ 30/4/1392 طرح جامع شهر قشم را به تصویب رسانده و سایر طرح ها و برنامه های حوزه شهرسازی با هماهنگی این طرح در حال اجرا است.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تعریف طرح تفصیلی شهری، تصریح کرد: طرح تفصیلی شهر قشم، طرحی است که براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع به موارد جزئی تر از جمله نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات، موقعیت و مساحت دقیق زمین، شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری می پردازد.
کرمی افزود: طرح تفصیلی شهر قشم نیز در تاریخ 2/12/1396 در کمیسیون ماده 8 به تصویب رسیده و پس از آن تمام فعالیت های شهرسازی، تعیین کاربری، تراکم ساختمانی و... در شهر قشم مطابق این طرح تایید و اجرایی می شود.

بهسازی بافت فرسوده مطابق طرح جامع شهر قشم

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه درباره وضعیت عملیات بهسازی و ساماندهی بافت های فرسوده در شهر قشم، گفت: این سازمان با توجه به اهمیت و جایگاه خاص محله های سنتی و بافت قدیمی، با انتخاب یک مشاور به صورت ویژه این محدوده را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و در تاریخ 20/2/1395 طرح بافت فرسوده شهر قشم را به تصویب رسانده است.
کرمی پیرامون ویژگی های طرح بافت فرسوده، تصریح کرد: برای اجرای طرح مصوب نیاز است تا همزمان با حفظ بافت کلی، اقدام به نوسازی و بهسازی معابر و برخی منازل در این مناطق مطابق طرح تفصیلی شهر و طرح بافت فرسوده قشم انجام شود.
وی ادامه داد: ساماندهی بافت های قدیمی شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در مساحتی حدود 155 هکتار و با تعریف پروژه هایی در پهنه های مشخص در حال اجرا بوده و احیای بافت فرسوده از اولویت های سازمان منطقه آزاد قشم است.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به موانع انجام کامل طرح بافت فرسوده این شهر، گفت: مطابق طرح مصوب برای ساماندهی و بهسازی بافت قدیم و فرسوده نیاز به آزادسازی و تعیین تکلیف برخی عرصه ها در محله های شهر قشم است که برای حل این مشکل نیازمند همراهی بیشتر از سوی مردم، دادستان محترم شهرستان و دیگر ارکان بازآفرینی شهری هستیم.
کرمی اضافه کرد: در طرح مصوب بافت فرسوده و قدیم شهر قشم، محل هایی به عنوان نقاط اولویت دار در محله های چابهار و کوی صاحب الزمان تعیین شده و با حل مشکل تملک در این مناطق می توانیم شاهد سرعت گرفتن اجرای این طرح باشیم.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: تمامی ارکان حاکمیت در شهر باید به کمک سازمان منطقه آزاد قشم بیایند و با همدلی به حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند تا بهبود وضعیت در بافت قدیمی حاصل شود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو