مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرد؛

سه پیشنهاد برای عملیاتی شدن کریدور شمال ـ جنوب

لینک کوتاه: freena.ir/detail/56802
ساعت 11:28 شنبه 14 تير 1399
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار معتقد است که برای عملیاتی شدن کریدور شمال ـ جنوب باید هرچه سریعتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته‌های جذاب یارانه‌ای و حمایتی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا اقدام کنند.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، اخیرا جلسه ویدیوکنفرانسی به منظور تعیین راهبردهای عملیاتی کردن مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب به دعوت منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه برگزار شد که نمایندگانی از ایران (به نمایندگی منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلی)، منطقه ویژه لوتوس به نمایندگی کشور روسیه، نماینده طرف هندیو نمایندگانی از شرکت‌های کشتیرانی، خدمات لجستیکی و حمل و نقل سه کشور به منظور بررسی راهکارهای لازم برای عملیاتی نمودن مسیر ترانزیتی کریدور شمال ـ جنوب INSTC (مسیر بنادر هند ـ چابهار ـ انزلی ـ آستاراخان ـ مسکو ـ هامبورگ المان) درآن حضور داشتند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در رابطه با جریان این جلسه و مسایلی که در آن مطرح شده است گفت که وی سه پیشنهاد درباره عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب ارائه کرده است.

 عبدالرحیم کردی، در این‌باره توضیح داد: تنها راه تسریع در عملیاتی کردن این مسیر تشکیل کمیته ای راهبردی با حضور نماینده تمامی طرف های ذینفع و تشکیل کار گروه های تخصصی همچون کارگروه گمرکات، بنادر، فرواردرها و غیره است تا بصورت عملی و مرحله به مرحله نسبت به شناسایی و رفع موانع اجرایی اقدام شود.

کردی با اشاره به اهمیت دو فاکتور مهم در اهمیت هریک از کریدورهای ترانزیتی دنیا یعنی امکان ترانزیت کالا در کمترین زمان و با حداقل هزینه، گفت: به منظور ایجاد جذابیت لازم برای صاحبان کالاهای ترانزیتی جهت پیوست به این مسیر برای انتقال کالاهای خود پیشنهاد کردیم تا هرچه سریعتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته های جذاب سوبسیدی و حمایتی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا اقدام کنند.

وی افزود: تشکیل یک اتحادیه یا شرکت حمل و نقل ترکیبی و خدمات لجستیکی مشترک با عضویت تمامی دست اندرکاران و ذینفعان از راهکاری تسریع در این امور است تا علاوه بر سیاست‌گذاری و بهبود فرآیندهای اجرایی، بصورت متمرکز مسئولیت تمامی مراحل اجرایی را به عهده گیرد.

اما در این جلسه نماینده روسیه نیز ضمن برشمردن اهمیت بندر چابهار در فراهم کردن مسیر ارتباطی با کشورهای هند و چین اعلام کرده که بخاطر صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در زمان انتقال و ۲۰ درصدی هزینه‌های ترانزیتی این مسیر ترانزیتی، کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و تعدادی از شرکت‌های اروپایی برای پیوستن به این توافقنامه ترانزیتی اعلام آمادگی کرده‌اند که این امر خود موید اهمیت این توافقنامه و جذابیت آن است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد
اشتغال 113 نفر با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری تولید محصولات روشنایی در منطقه آزاد انزلی
اینفوگرافی؛ گزارش صادرات و واردات منطقه آزاد اروند در 9ماه سال جاری
اعضای هیئت مدیره سازمان‌های مناطق آزاد چابهار و دوغارون انتخاب شدند
نسل‌های 7گانه مناطق آزاد در جهان نسل اول: توسعه‌ كسب و كار با محور تجارت (بخش اول)

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران