رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

نگرانی بخش خصوصی از ایجاد بازار سیاه در حمل و نقل ریلی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/55315
ساعت 17:50 شنبه 19 بهمن 1398
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: نگرانی بخش خصوصی این است که زیرساخت‌های ما آماده انجام توافقنامه اوراسیا نیست و در ماه‌هایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه» گفت: تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد یکی از محورهای اصلی روند توسعه اقتصادی، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و پیوستن به موافقتنامه‌های تجارت منطقه‌ای است.
شافعی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۹ گفت: تا سپتامبر این سال ۴۸۱ تشکل منطقه‌ای دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد کشورهای دنیا ایجاد شده و این روند با سرعت ادامه دارد. امروزه تشکیل بلوک‌های اقتصادی نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها پیدا کرده اند.
وی، ایران را جزو کشورهایی دانست که کمترین موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی با کشورهای منطقه و همسایگان خود دارد و گفت: فقر کشور از این نظر بالاست و همچنین دارای تجارب ناموفقی همچون اکو و دی ۸ هستیم تا جایی که ارزیابی ما از نتایج حاصل از این دو اتفاق تقریباً نزدیک به صفر است.
شافعی، توافقنامه اوراسیا را اتفاقی کم سابقه در ایران ارزیابی کرد و گفت: باید به تجربیات ناموفق گذشته توجه کنیم تا این قرارداد نیز به سرنوشت گذشته دچار نشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، محصولات کشاورزی را یکی از مزیت‌های ایران در اوراسیا دانست و افزود: باید سوال کنیم حمل و نقل ناوگان سردخانه ما کجاست و چگونه می‌خواهیم این محصولات را حمل کنیم؟
شافعی با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زیرساخت‌ها گفت: اگرچه ارائه مشوق‌های صادراتی اقدام درستی است اما پیش از آن باید مسیرها را آماده کنیم تا ماشین‌ها پشت مرز معطل نشوند، حق توقف بدهند و کالا به موقع به مقصد برسد.
وی اظهار داشت: علاوه بر موضوع زیرساخت‌ها، عدم هماهنگی در انجام کارهای کشور باعث ایجاد مشکلاتی شده است. ده‌ها سازمان در هر موضوع مداخله دارند و یک متولی واحد پاسخگو وجود ندارد البته در اوراسیا هم باید بیش از ۱۰ سازمان با یکدیگر هماهنگ شوند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: باید این اطمینان برای فعالان اقتصادی و طرف‌های تجاری به وجود آید که روز بعد نگویند صادرات برخی محصولات ممنوع شده و یا عوارض صادراتی به آنها اضافه شده است. در چنین شرایطی، تمام قراردادها دچار مشکل می‌شود.
شافعی، هماهنگی سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی را لازمه پایداری تجارت دانست و تاکید کرد که هر کس نباید به دنبال منافع سازمان خود باشد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري