ايجاد بيش از 20 هزار شغل در طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5498
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل شرکت پتروپارس گفت: با توسعه فاز 19 پارس جنوبي معادل دو فاز به ظرفيت توليد گاز کشور افزوده مي شود و در زمان اوج کار در اين فاز، افزون ‌بر 20 هزار نفر به ‌طور مستقيم مشغول به کار مي‌شوند.

به گزارش بنا(bena) به نقل از روابط عمومي شرکت پتروپارس غلامرضا منوچهري افزود: شرکت پتروپارس پس از تحويل زمين از سوي کارفرما، براي تحقق برنامه زمان‌بندي پروژه، تمام توان خود را براي اجراي پروژه به‌صورت فشرده به کار مي‌بندد.

منوچهري با بيان اين که طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي به صورت (EPC) و با سرعت زيادي اجرا مي‌شود، تصريح کرد: بخش خشکي و ساخت پالايشگاه، همچنين حفاري چاه‌هاي اين فاز به طور مستقيم از سوي پتروپارس انجام مي‌شود، بخش دريايي اين پروژه را نيز شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي اجرا مي‌کند.

وي با تاکيد بر اين که همزمان با تحويل زمين و پرداخت پيش پرداخت از سوي کارفرما، عمليات اجرايي اين طرح آغاز مي‌شود، اظهار داشت: با توجه به زمان‌بندي فشرده‌اي که براي اجراي اين پروژه تعريف شده است، کارفرما تلاش مي‌کند بستر لازم را براي آغاز هر چه سريع‌تر فعاليت‌هاي مقدماتي پروژه فراهم کند تا پروژه در موعد مقرر به توليد زودهنگام، سپس توليد نهايي برسد.

به گفته مديرعامل شرکت پتروپارس، تحقق برنامه زمان‌بندي پروژه و دستيابي به هدف اجراي پروژه در مدت 35 ماه، به حمايت‌ها و ارايه امکانات و تسهيلات ويژه‌اي از سوي کارفرما نياز دارد که پس از نهايي شدن قرار است شوراي اقتصاد اين تسهيلات را تأييد و تصويب کند.

وي تامين مالي به موقع را مهم ترين تسهيلات کارفرما به پيمانکار خواند و افزود: کارفرما براي اجراي به موقع پروژه از سوي پيمانکار، گروهي اقدام‌هاي مثبت و مؤثر را در طول مدت اجراي پروژه در دستور کار دارد.

منوچهري همچنين تحويل سريع زمين، تسهيل امور گمرکي، تسهيلات ترخيص کالا و پيش پرداخت مناسب را از ديگر اقدام‌هاي حمايتي کارفرما براي تحقق زمان 35 ماهه اجراي پروژه‌هاي پارس جنوبي برشمرد و تصريح کرد: دادن برخي اختيارات به پيمانکار براي شتاب دهي در واگذاري و خريد برخي از اجزاي پروژه نيز مي‌‌تواند به شتاب در اجراي پروژه کمک کند.

وي تاکيد کرد: شرکت پتروپارس با توجه به تجربه‌اي که در اجراي طرح توسعه فاز يک، فازهاي 4 و 5، فازهاي 6، 7 و 8 و فاز 12 پارس جنوبي به دست آورده است، براي اجراي طرح توسعه فاز 19 آمادگي کامل داشته و در نظر دارد در اجراي اين پروژه، رکورد مناسبي از خود به جا بگذارد.

مديرعامل شرکت پتروپارس با بيان اينکه زمان 35 ماه براي اجراي پروژه‌هاي پارس جنوبي بسيار فشرده است، اظهار اميدواري کرد با تصويب تسهيلات کارفرما از سوي شوراي اقتصاد، اجراي پروژه در 35 ماه امکان‌پذير است؛ در کنار حمايت‌هاي کارفرما، براي تحقق آن بايد کار فوق‌العاده و فشرده‌اي انجام شود.

وي با بيان اين که اجراي پروژه در زمان 35 ماه، کاري است که تاکنون در پارس جنوبي انجام نشده است، اظهار اميدواري کرد با توجه به شرايط کنوني براي اجراي پروژه‌ها، با عزم پيمانکاران و حمايت دولت و مجلس کار به خوبي و در زمان مقرر انجام شود.

منوچهري درباره حضور خارجي‌ ها در طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي توضيح داد: به‌طور طبيعي بخشي از تجهيزات مورد نياز پروژه از خارج کشور وارد مي‌شود، البته پيش‌بيني مي‌شود ساخت داخل در اين فازها در قياس با فازهاي پيشين سهم بيشتري داشته باشد.

مديرعامل شرکت پتروپارس با بيان اين که طرح توسعه فاز 19 به جاي طرح توسعه فازهاي 27 و 28 پارس جنوبي با پتروپارس امضا شده است، يادآور شد: بر اساس بلوک‌بندي‌ها، اين فاز معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبي است و ظرفيت توليد نهايي گاز در آن روزانه 50 ميليون مترمکعب است.

منوچهري در باره دشواري‌هايي که ممکن است پتروپارس در اجراي طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي با آن روبه‌رو شود، توضيح داد: به هر حال کار مهندسي سنگيني در بخش خشکي و دريا و حتي در مهندسي مخزن نياز است که با کارفرما در باره نحوه تسريع کار در اين زمينه، مبادلات فکري و نظري انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: ايده کلي در بخش مهندسي، استفاده از طراحي فازهاي پيشين است، اما به‌طور قطع تطبيق اين طرح‌ها با موقعيت طرح جديد ضروري است که به زمان نياز دارد.

مديرعامل شرکت پتروپارس دريافت دانش فني پروژه را از ديگر مسائل در اجراي طرح توسعه فاز 19 پيش‌بيني کرد و گفت: با توجه به تغيير در ليسانس‌ها، ساير تغييرها هم تحت تاثير قرا مي‌گيرد؛ به هر حال چنانچه مرحله طراحي به سرعت طي شود، زمان براي اجراي پروژه فراهم است.

قرارداد طرح توسعه فاز 19 از جمله قراردادهاي پارس جنوبي بود که سه‌شنبه 25 خرداد در حضور رئيس‌جمهوري ميان شرکت ملي نفت ايران و شرکت پتروپارس در عسلويه امضا شد.

توليد روزانه 50 ميليون مترمکعب گاز طبيعي تصفيه شده براي تزريق در شبکه سراسري، 80 هزار بشکه ميعانات گازي براي صادرات و 400 تن گوگرد، همچنين توليد سالانه يک ميليون و 50 هزار تن گاز مايع (LPG) براي صادرات و يک ميليون تن اتان براي مصرف پتروشيمي، اهداف طرح توسعه فاز 19 ميدان گازي پارس جنوبي به شمار مي‌روند.

شناسه خبری: 5498

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو