شجاعی؛

11 / صنعت گردشگری، راه سریع رسیدن به رشد اقتصادی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/54796
ساعت 12:47 چهارشنبه 11 دی 1398
پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران می گوید: افزایش فرصت های شغلی، ارتقاء کیفیت زندگی، بهبود زیرساخت ها و افزایش درآمد ارزی و مالیاتی از جمله تاثیرات اقتصادی صنعت گردشگری و دستیابی به رشد اقتصادی است. 

به گزارش فرینا، «نرگس شجاعی» در دومین روز از «نوزدهمين نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور» در منطقه آزاد اروند در سخنرانی خود با محوریت « اقتصاد گردشگری با گرایش تفریح و سرگرمی» گفت: هم اکنون 9 درصد تولید ناخالص داخلی، 9.1 درصد اشتغال، 6 درصد از صادرات و 5 درصد از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اتفاق می افتد. 
شجاعی افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که شمار گردشگران در دنیا تا سال 2020، به عددی در حدود 1.6 میلیارد نفر خواهد رسید و درآمد حاصل از این صنعت نیز حدود 2 هزار میلیارد دلار خواهد بود. 
وی با اشاره به اینکه ایران در رتبه دوم سریع‌ترین رشد گردشگری جهان است تاکید کرد: ایران ارزان ‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان است. 
پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران افزود: مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در سال 2017، گزارش دوسالانه خود را با موضوع شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری منتشر کرده است. این شاخص بر اساس چهار مؤلفه اصلی شامل توانمندسازی محیط، سیاست های گردشگری، زیرساخت ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه گیری می شود که ایران در سال 2017، رتبه 93 را در بین 136 کشور جهان به خود اختصاص داده و در بین کشورهای خاورمیانه نیز جایگاه هشتم را دارد.
شجاعی در ادامه اظهار داشت: ایران در شاخص قیمت رقابتی در سال 2017، رتبه اول را در کل کشورهای دنیا و در شاخص زیرساخت خدمات گردشگری رتبه 116، اولویت بخشی سفر و گردشگری رتبه 117 و در پایداری محیطی رتبه 119، را در بین 136 کشور دنیا را دارد.
شجاعی کاهش بازه زمانی سفر، کاهش مسافت سفر و کاهش قدرت خرید گردشگران در سفر را در روند فعالیت های مرتبط با گردشگری در کشور موثر دانست و مناطق آزاد یکی از ظرفیت های رشد صنعت گردشگری در کشور معرفی کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی (استقرار در حاشیه مرزها و تبادل راحت تر اتباع کشورهای همسایه)، ورود گردشگران بدون نیاز به صدور روادید، وجود قوانین بازتر و ساده تر در حوزه گردشگری شامل قوانین گمرکی و مالیاتی، مدیریت واحد و یکپارچه و وجود جاذبه های متنوع و ویژه در مناطق مختلف از جمله قابلیت های مناطق آزاد است که گردشگران داخلی و خارجی امکان بهره مندی از آنها را دارند. 
وی هم چنین عواملی همچون شناخت کامل از منطقه، شناخت عوامل توسعه گردشگری (انسانی، منابع و جاذبه ها، زیرساخت ها، برنامه ریزی و هدفگذاری، اکشن پلن و فعالیت ها و نظارت و ارزیابی را برای تبدیل شدن به یک محصول گردشگری در مناطق آزاد ضروری دانست.

گفتنی است؛ منطقه آزاد اروند، روزهای 10 و 11 دی ماه میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري