فروش 470 ميليارد توماني محصولات پتروشيمي تندگويان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5453
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
سال گذشته مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان ( يکي از مجتمع هاي منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ) حدود 290 ميليون دلار صادرات و 170 ميليارد تومان فروش داخلي داشته است؛ به اين ترتيب مجموع فروش داخلي و صادرات به رقمي افزون بر 470 ميليارد تومان مي‌رسد.

به گزارش بنا (bena) محمد قلي يونسي ، مدير عامل مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان با اعلام اين خبر در رابطه با بازارهاي هدف اين مجتمع را شامل کشورهاي اروپايي انگلستان، يونان، بلغارستان، آلمان،‌ بلژيک،‌ ايتاليا و ترکيه و کشورهاي آسيايي هند و چين عنوان کرد و گفت: هر چند در بازار کشورهاي ديگري نيز حضور داريم، ولي اين کشورها عمده بازارهاي صادراتي ما هستند.

وي تصريح کرد : سالانه 30 تا 35 درصد توليدات اين مجتمع در بازارهاي داخلي و 65 تا 70 درصد آن در بازارهاي خارجي فروخته مي‌شود.

يونسي همچنين در رابطه با راه اندازي بخش هاي جديد اين مجتمع اظهار داشت : تا پايان امسال 3 واحد توليدي پنبه‌ مصنوعي، چيپس الياف (POLY G) و پلي‌اتيلن ترفتالات گريد نخ نساجي (POY) در مجتمع پتروشيمي تندگويان راه‌اندازي مي‌شود.

مدير عامل مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان اين واحدها را از جمله طرح‌هاي فاز 2 پتروشيمي تندگويان اعلام کرد و افزود: واحد POY که ظرفيت توليد سالانه 66 هزار تن پلي‌اتيلن ترفتالات گريد نخ نساجي را دارد، در ابتداي راه‌اندازي با ظرفيت 30 درصد در مدار توليد قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: براي راه‌اندازي اين واحد، مشکل فني خاصي وجود ندارد و تنها مشکل، عقب ماندگي مراحل ساخت انبار و بسته‌بندي است که پيش‌بيني شده است تا پيش از آغاز توليد تجاري در واحد به پايان برسد.

يونسي با بيان اين که ظرفيت توليد واحد پنبه مصنوعي سالانه 66 هزار تن است، اظهار داشت: اين واحد در چند ماه اخير با توليد هزار تن محصول، يک بار به توليد آزمايشي رسيده بود، ولي به دليل مشکلات فني از ادامه توليد بازماند که با رفع اين مشکلات پيش‌بيني مي‌شود تا دو ماه آينده دوباره در مدار توليد قرار بگيرد.

مديرعامل مجتمع پتروشيمي تندگويان درباره واحد POLY G اين مجتمع نيز گفت: راه‌اندازي اين واحد که توليدکننده چيپس الياف است، به دليل نبود تقاضا در بازار براي محصول نهايي آن با تاخير انجام شده است، ولي در نهايت ظرف 4 - 5 ماه آينده در مدار توليد قرار مي‌گيرد.

وي يادآور شد: ساير واحدهاي فاز 2 مانند واحد اسيد ترفتاليک خالص 2 (PTA2) هم‌اکنون با ظرفيت اسمي در سرويس قرار دارد و از توليدات آن صادر نيز شده، ضمن آن که واحد پلي‌اتيلن ترفتالات 2 (2PET) نيز با ظرفيت مناسب راه‌اندازي شده است.

مديرعامل مجتمع پتروشيمي تندگويان سرانه مصرف گريد بطري و الياف در کشور را به ترتيب 110 هزار و 70 هزار تن اعلام و پيش‌بيني کرد که اين ارقام در سال‌هاي آينده افزايش داشته باشد.

وي مجموع سرمايه‌گذاري هر دو فاز اين مجتمع را 2/1 ميليارد دلار خواند و گفت: اين مجتمع با دريافت 470 هزار تن پارازايلين از پتروشميي‌هاي بندرامام بوعلي‌سينا و 240 هزار تن ام.يي.جي از پتروشيمي مارون، سالانه 700 هزار تن اسيد ترفتاليک خالص (PTA) و 800 هزار تن پلي‌اتيلن ترفتالات (PET) توليد مي‌کند.202

يونسي تصريح کرد: در اين مجتمع از PTA به عنوان خوراک واحد PET استفاده مي‌شود؛ بنا بر اين محصولات نهايي مجتمع از واحد PET به دست مي‌آيد.

وي با بيان اين که تندگويان بزرگ ترين توليدکننده پلي‌استر در ايران است، تاکيد کرد: عمده محصولات توليدي اين مجتمع شامل گريدهاي الياف و بطري است و اين مجتمع توانايي توليد انواع مختلف اين گريدها را متناسب با نياز بازار دارد؛ براي مثال امکان توليد PET ديرسوز،‌ کم پرز، ضد باکتري و مقاوم در برابر پرتوهاي فرابنفش براي کاربرد در صنايع نساجي وجود دارد.

شناسه خبری: 5453

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو