«تامین فاینانس 450 میلیون دلاری چینیها برای ساخت فرودگاه چابهار» و «اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راهآهن چابهار ـ زاهدان » دو خبر مهمی بود که از سوی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان شد.
به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه چابهار تقریبا بیش از یک دهه است به سر زبانها افتاده است و شروع این مباحث نیز عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب بود که سواحل مکران را بهعنوان گنج پنهان مورد توجه قرار دادند.
عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه دسترسی آسان به بازارهای هدف به عامل مهم تعیین کننده قیمت تمام شده تبدیل شده، اظهار کرد: با این تفکر همه به دنبال کوتاه کردن مسیرهای خود هستند و کریدورهای جدید و ابزارهای نوین حمل و نقل وارد بازار حملونقل و لجستیک شدهاند. همه اینها تعاریف جدیدی را به وجود آوردهاند که ایران در این جغرافیا نقش و اهمیت ویژهای دارد.
کردی در ادامه با اشاره به اینکه سه بازار بسیار مهم در آسیا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا قرار دارند؛ چه در بازار مصرف و چه در مواد اولیه این بازارها سهم بسیاری زیادی را به خود اختصاص میدهند، اظهار کرد: بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و جنوب آفریقا به یکدیگر ایران است.
به گفته او، در این جغرافیا به دلیل موقعیت ژئوپولتیک میتوانیم بگوییم رسیدن به آبهای آزاد برای ایران یک فضای بی رقیب است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید براینکه امروز به فصل چابهار و سواحل مکران رسیدهایم، افزود: به دنبال توجه رهبر معظم انقلاب، دولتها توجهاتی به توسعه مکران داشتهاند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساختها ی سواحل مکران شتاب خوبی به خود گرفته است.
کردی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه راهآهن چابهار ـ زاهدان 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: با موافقت رهبر معظم انقلاب 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص می یابد و تعهدی که وزارت راه و شهرسازی برای سرعت دادن به این طرح دارد نیمه اول سال 1400 این خطآهن به شبکه سراسری متصل خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به نگاه توسعهای دولت، از اخذ موافقت اصولی فرودگاه چابهار در مهرماه امسال خبر داد که با سرمایهگذاری و اجرای سازمان منطقه آزاد چابهار انجام خواهد شد.
بنابه اظهارات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در همین راستا، توافقنامه با پیمانکار امضا شده و مجوز هزینه کرد آنرا از دولت دریافت کردهایم و به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. او زمان انجام این پروژه را سه سال عنوان کرد، که میزان سرمایه گذاری آن نیز 550 میلیارد تومان تخمین زده شده است.
به گفته کردی، تاییدیه دولت چین برای فاینانس 450 میلیون دلاری این پروژه صادر شده که ظرفیت فرودگاه در فاز اول یک میلیون نفر خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه آزاد چابهار هفته آینده در دستور کار مجلس است، گفت: بنادر «شهید بهشتی و شهید کلانتری» در این طرح قرار دارند و میتوانند مسائل مرز دریایی را برطرف کنند. با تصویب این طرح توسعه در مجلس چابهار به فصل جدید از توسعه وارد خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه تولید 10 میلیون تن فولاد در طرح توسعه سواحل مکران پیش بینی شده، اظهار کرد: در این راستا در منطقه آزاد چابهار چند مجتمع فولادی در حال ساخت است و چابهار به یک قطب فولادی در منطقه تبدیل خواهد شد.
به گفته کردی، در حوزه پتروشیمی نیز 20 میلیون تن محصولات بارگذاری شده که در فاز یک 8.5 میلیون تن مجوزهای محیط زیست مشخص شده است. سه واحد از این مجتمعها که 3.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید میکنند در حال ساخت است.
وی با اشاره به اینکه خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار اردیبهشت ماه سال 1400 به بهرهبرداری میرسد، افزود: مبنای کار اقتصادی در چابهار فولاد و پتروشیمی به صورت 100 درصد در سبد صادراتی قرار دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی حدود 23 واحد پایین دستی داریم که محصولات تولیدی آنها 100 درصد صادر میشود، گفت: اشتباه است که برای تهران 10 میلیون نفری با فاصله بیش از 2000 کیلومتری از چابهار تولید انجام دهیم، ما باید برای کراچی که فاصله 700 کیلومتری با چابهار و جمعیت 20 میلیون نفری تولید کنیم.
کردی همچنین با یادآوری واردات برنج با قیمت 1200 تن در هر تن به کشور، افزود: در حال حاضر ما برنج نیمه آماده قهوهای از پاکستان با قیمت تنی 600 تا 700 دلار وارد کشور میکنیم. در این راستا 20 واحد فرآوری برنج به ظرفیت در چابهار راهاندازی شده که به ازای هر واحد 80 نفر ایجاد اشتغال میشود.
وی در ادامه صحبت های خود به ارزش تولیدات در این منطقه اشاره کرد و گفت: ارزش تولیدات از 50 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 500 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است. در سال 97 به دلیل نوسانات نرخ ارز این عدد 30 درصد یعنی 345 میلیارد تومان کاهش یافت. در 7 ماهه امسال به حدود 328 میلیارد تومان رسیده که انتظار داریم در ماههای پایانی سال شتاب بیشتری به خود بگیرد.
اما پرسش مهمی که در اینجا مطرح شد، میزان رسوب کالا در بندر چابهار بود که کردی در پاسخ عنوان کرد: معمولا رسوب کالا در مناطق آزاد خیلی کم اتفاق میافتد و موارد پیش آمده متاثر از سیاستهای سرزمینی مانند شرایط اقتصادی یا برخی بخشنامهها بود.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، سال گذشته قبل از مسائل اقتصادی، خیلی از تولیدکنندگان پیش بینی های را برای تامین کالای مورد نیاز خود انجام دادند، در این راستا بخش عمدهای از نیازها را وارد شد که مقداری از آن در بنادر رسوب شده بود.
البته بنابر آمار اعلامی از سوی وی، فقط در حوزه برنج حدود 53 هزار تن در انبارهای مناطق آزاد رسوب کرده که دلیل آن لغو بخشنامه ممنوعیت فصلی واردات برنج است. در حالی که واردکننده برای واردات برنج برنامه ریزی کردند که در تابستان این ممنوعیت برقرار شد. به همین دلیل کالای در مسیر یا در انبارها فرصت ترخیص پیدا نکردند که به محض لغو این ممنوعیت این برنجها بلافاصله وارد بازار مصرف خواهد شد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین تاکید کرد که رسوب قطعات خودرو در این منطقه آزاد وجود ندارد.