الزام مدیریت منطبق با (موج سوم و چهارم)

لینک کوتاه: freena.ir/detail/53430
ساعت 13:04 يکشنبه 31 شهريور 1398

تاریخ تحول بشر دو انقلاب و موج مدیریتی را سپری کرده است و هر موج و انقلاب باعث ایجاد شرایط و ویژگیهای خاص اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شده است که متفکر بزرگی چون «تافلر» آنان را در کتاب های شوک در آینده ـ موج سوم ـ ثروت انقلابی به تحریر درآورده است که مطالعه هرسه کتاب به مدیران توصیه شده و از الزامات است و علت آن ایجاد تغییر در «نگاه و نگرش خواهد بود» هر موج و انقلاب مدیریتی دارای زمان مشخص و معینی می باشد و پاسخگوی مطالبات و دارای هارمونی با نگرش های آن زمانه می باشد و انجام سازوکارهای مرتبط مدیریتی باعث پیشرفت و حصول نتایج مطلوب شده است و عدم توجه به بکارگیری شرایط مدیریتی با موج ایجاد شده یعنی شنا کردن در خلاف جهت رودخانه .
انقلاب و موج اول که انقلاب کشاورزی بود شرایطی ایجاد کرد که «شکارگری» پایان یافت و در موج دوم که انقلاب صنعتی بود توجه به ماشین و فرآیندهای لازمه و استفاده از نیروی کار متخصص از الزامات مدیریتی بود. اکنون که در «موج سوم» هستیم  انقلاب الکترونیکی و تکنولوژی رخ داده است توجه به اهمیت نظم رنگ باخته است و اهمیت به بی نظمی و رویدادهای تصادفی و اشوب اهمیت یافته اند در موج سوم نقش مدیریت نیوتنی و توجه به خطی بودن پدیده ها و برنامه ریزی قابل پیش بینی در رسیدن به اهداف جای خود را به «مدیریت کوانتومی» و نظریه نسبیت داده اند از مهمترین شاخصه ها و ویژگی های مدیریتی مورد نیاز در موج سوم عبارتند از:

1) علاوه بر سودآفرینی باید در مقابل محیط زیست و مسائل اخلاقی و سیاسی و نژادی و اجتماعی احساس مسولیت نمود

2) باید در محیط فیزیکی سازمان ها تحول ایجاد کرد 

3) تحلیل اطلاعات و صحت اطلاعات بسیار مهم است 

4) تسریع در تصمیم گیری ها و دوری از 7 عامل که قاتلان تصمیم گیری نامیده می شوند

5) توجه و داشتن برنامه در «نمادگرایی مدیریتی»

 6) داشتن مهارت متقاعد سازی و اعتماد سازی سازمانی

7) جایگزینی تفویض اختیار به جای کنترل

8) شفافیت در عملکرد و ایجاد شبکه مدیریتی بجای سلسله مراتب مدیریتی و ماتریسی شدن سازمان ها 

9 ) از بین بردن تمرکز مدیریتی و کم اهمیت شدن راس هرم مدیریتی و عدم ایجاد تخصص گرایی

10 ) توجه خاص به ایجاد فناوری های اطلاعاتی مدرن

11) داشتن نگرش سیستمی و کل گرایی و اهمیت دادن و توجه به پرسنل بر اساس نیازهای چند بعدی آنان 

12) اجرایی کردن و افزایش بازخورد و توجه به نقش اقلیت پرسنلی 

13) رئیس واقعی در سازمان ها مشتریان هستند که کالا و خدمات خود را طراحی و سفارش می دهند و تعیین کننده ارائه خدمات خواهند بود 

14) مدیران بدانند بازار نه سرمایه داری است و نه سوسیالیستی بلکه جدایی تولید از مصرف

15)انتخاب و رای اکثریت لزوما بهترین انتخاب نخواهد بود

** مجیدصفدری؛ سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري