دروازه ملل ایران یا همان بندر پرظرفیت چابهار، بهتازگی دستور جدیدی گرفته و براساس آن قرار است یاریگر توسعه بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد.
بندر چابهار که همچون نگینی در شرق ایران قرار دارد، دسترسی هند به افغانستان را از طریق دریا آسان میکند. این فقط یک سرمایهگذاری مالی برای هند نیست، بلکه یک مسیر راهبردی جایگزین برای رسیدن هند به افغانستان بدون نیاز به پاکستان است. این بندر پس از اینکه از تحریمها معاف شد، جایگاه بینالمللی مستحکمتری پیدا کرد به نحوی که درحالحاضر در دستوری تازه، قرار است تخلیه و بارگیری بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.
آنگونه که آمار و اطلاعات رسمی نشان میدهد، بندر چابهار ارزانترین بندر ایران در هزینههای تخلیه و بارگیری، انبارداری و پهلوگیری کشتی بهشمار میآید که تخفیف بیشتری در هزینه تخلیه و بارگیری به ازای هر کانتینر وارداتی نسبت به دیگر بندرها دارد.
در همینباره، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی با هدف توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: 50درصد بار وارداتی و کشتیهای شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران باید در این بندر تخلیه شود.
حسین مدرسخیابانی ادامه داد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در توسعه بندر چابهار متفقالقول هستند؛ به این معنا که با توجه به زیرساختهای قابلتوجهی که در این بندر بهکار گرفته شده، توسعه آن از جمله اقدامهای ضروری برای کشور است؛ بهویژه اینکه از منظر عملیات تجاری و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و سایر کالاهای موردنیاز کشور باید همچون بندرهای جنوبی کشور، توسعه را در سایر نقاط بندری شاهد بود.
تمام زیرساختها آماده است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه تمام زیرساختها برای اقدام جدید دولت در بندر چابهار فراهم است، اظهارکرد: تمام ظرفیت هم از نظر تجهیزات و هم از نظر اسکلت فراهم است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
بهروز آقایی در گفتوگو با صمت تصریح کرد: مدرسخیابانی چند روز پیش به بندر آمدند و از قابلیتها و ظرفیت بندر چابهار از نزدیک بازدید کردند.
آقایی ادامه داد: درحالحاضر با تخلیه 50درصدی بار وارداتی و کشتیهای شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار، نه محدودیتی در پذیرش کشتیهای جدید و نه محدودیتی در تخلیه و بارگیری انواع کالا داریم و در بخش پسکرانهای نیز با مشکل و محدودیتی روبهرو نیستیم.
وی تاکید کرد: امروز همه قابلیتها و ظرفیتهایی که در گذشته در بندر چابهار وجود داشت، بالفعل شده است و هیچ محدودیتی در واردات کالاهای اساسی و صادرات محمولههای مواد معدنی وجود ندارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بهطور قطع، علاوه بر توسعه بندر چابهار، استان سیستان و بلوچستان را نیز در شاخصهای گوناگون ارتقا میدهد. ضمن اینکه توسعه محور شرق نیز یکی از مزیتهای آن خواهد بود.
آقایی با بیان اینکه تکلیف جدید دولت با هدف توسعه محور شرق است، تاکید کرد: درحالحاضر کشتیهای بسیاری در بندر پهلو گرفتند. بهعنوان نمونه، چند روز پیش کشتی گندم و مواد اولیه فولاد و نفتی در بندر پهلو گرفتند. همچنین کالاهای گوناگون در این بندر تخلیه و بارگیری میشود که سهم کالاهای اساسی در آن بیشتر است.
دستوری برای خیال آسوده تاجران
«به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی؛ یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده تا دستکم 50 درصد محمولهها و کشتیهای آنها در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند؛ ضمن اینکه همزمان با این دو شرکت دولتی به سایر مباشران تامین کالاهای موردنیاز کشور و تشکلهای مرتبط با آنها که تامینکننده نیاز خوراک دام، طیور و نهادههای دامی مورد نیاز کشور هستند نیز ابلاغ شده از ظرفیتهای این بندر به نحو شایستهای بهره بگیرند.»
این را قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته و تاکید میکند: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور بهصرفه شود و کامیونها علاوه بر مسیر برگشت، در مسیر رفت به چابهار نیز بار داشته باشند، هماهنگیهای لازم را با سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران بهعمل آورده تا بخشی از محمولههای صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقصدهای صادراتی ارسال شود.
مدرسخیابانی در گفتوگو با مهر تصریح کرد: درعینحال، بسیاری از قطعات خودرو مربوط به شرکتهای بزرگ خودروسازی داخلی که واحدهای تولیدی مرتبط با آن در استان خراسان جنوبی است از بندر چابهار حمل خواهند شد.
وی اظهارکرد: با توجه به انبارهای موجود در بندر چابهار، هماهنگیهای لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران انجامشده تا این انبارها زیر کلید گمرک قرار گیرند و تاجران کشور بتوانند با خیال آسودهتری از این انبارها استفاده کرده و از مزیتهای تخلیه و بارگیری در این بندر بهرهمند شوند؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه کالاهای اساسی در مسیر سبز گمرک قرار دارد؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری خوبی را از بابت تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی با حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات ارشد نظام بر این باور هستند که سواحل مکران باید توسعه یابد و بر این اساس، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آبهای اقیانوس هند و نیز ظرفیتهای ایجاد شده در این بندر، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و بهزودی مقام مسئولی برای انجام اقدامهای هماهنگی نهادهای دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد؛ چراکه موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و میتواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیتهای تجاری ایران داشته باشد.
مدرس خیابانی تصریح کرد: بندر چابهار این ظرفیت را دارد که بخش عمدهای از مبادلات تجاری در بندرها کشور را به عهده گیرد؛ بهویژه اینکه امروزه بنادر بخش عمده زیرساختهای تجاری کشور بهشمار میروند و نیاز دارند که بهطور مرتب، شرایط خود را به لحاظ توسعه و فراهمسازی زیرساختها بهبود بخشند؛ به این معنا که بهموازات توسعهای که در بخشهای تولیدی و صنعتی کشور رخ میدهد، بندرهای کشور هم باید در بخشهای صادراتی و تامین قطعات نیز نقشآفرینی بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه امروز به لحاظ سیاستهای تجاری و ارزی، موفقیتهای خوبی برای بخش تولید و مدیریت واردات حاصل و بهموازات آن، شرایط خوبی نیز برای صادرات کشور فراهم شده، بر همین اساس وضعیت بهوجود آمده ایجاب میکند زیرساختهای تجاری کشور توسعهیافته و بهموازات گسترش زیرساختهای تجاری در نقاط بندری، انبارها و محلهای نگهداری کالاها، واحدهای بستهبندی و فرآوری در این بندرها نیز باید افزایش یابند تا هزینههای تولید و صادرات کاهش یافته و از موقعیتهای کنونی نیز به بهترین شکل استفاده شود.
**منبع: روزنامه صمت | زهرا طهرانی