بانوان قشمی میراث دار هویت جزیره هستند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/52185
ساعت 16:57 يکشنبه 2 تير 1398
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بانوان قشمی، میراث بانان و حافظان اصلی هویت و تاریخ کهن جزیره هستند.

به گزارش فرینا، طاهره شهرکی با تاکید بر لزوم حمایت و آموزش بانوان جزیره در حوزه فرهنگی افزود: بانوان جزیره با برپایی آیین ها و سنت ها و انتقال آن به نسل های بعد در تداوم و تقویت فرهنگ این خطه نقش ارزنده ای دارند.
شهرکی پایبندی به برپایی آیین ها و سنت های مربوط به ازدواج و اعیاد، همچنین تداوم استفاده از پوشاک و زیورآلات سنتی در میان بانوان جزیره را نشانه ای از نقش تاثیرگذار و کلیدی این قشر از جامعه در حفاظت از میراث فرهنگی دانست و افزود: این موضوع به تحکیم وحدت و انسجام جوامع محلی منجر شده و بانوان را به عنوان عاملی در جهت برقراری صلح و آرامش معرفی می کند.
وی ادامه داد: جزیره قشم با برخورداری از میراث مادی و معنوی غنی در تلفیق با صنعت گردشگری و موقعیت ویژه جغرافیایی، منطقه ای جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درتشریح میراث مادی جزیره قشم گفت: میراث مادی یا میراث ملموس، شامل موقعیت جغرافیایی و طبیعی قشم، آثار تاریخی و نوع معماری به کار رفته در ساخت و سازهای این جزیره است.
به گفته شهرکی، قلعه تاریخی پرتغالی ها، غار خربس، قلعه نادری و چاه های تلا در منطقه لافت قشم، بخش هایی از این میراث هستند.
وی عنوان کرد: میراث معنوی، میراثی است که توسط مردم و جوامع ایجاد شده و به کمک آن ها حفظ و منتقل می شود.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، آیین هایی مانند بادبان کشی، لنج سازی، موسیقی بومی و ... را مصادیقی از میراث معنوی معرفی کرد و افزود: جوامع محلی قشم با ایجاد سازمان های مردم نهاد و حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم می توانند با آموزش و فرهنگ سازی، این داشته ها را تقویت کرده و پاس دارند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو