تحريم هاي بين المللي صنعت نفت ايران را خود کفا کرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5209
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ؛ تحريم هاي بين المللي صنعت نفت ايران را بومي وخود کفا کرد.

علي وکيلي، مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس واقع در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا(bena) گفت:از دوره کيلينتون که قانون"داماتو" به تصويب رسيد سرمايه گذاري صنعت نفت ايران با تحريم هاي جديدي مواجه شد و روش هاي سرمايه گذاري متفاوت شد تا جايي که سرمايه گذاري ها از حالت مستقيم به حالت غير مستقيم تغيير يافت.

وي اضافه کرد: در اين راستا بسياري از پروژه ها و قراردادها به صورت بيع متقابل و فاينانس انجام شد و در اين زمينه نيز شرکت هاي ايراني و سازندگان داخلي تجهيزات مورد نياز که امکان ساخت داخل آن وجود نداشت به صورت غير مستقيم اين سرمايه گذاري ها صورت مي گرفت.

وکيلي درادامه گفت: در پارس جنوبي که عمليات ساخت فازهاي پالايشگاهي از سال 78 آغاز شد شرکت هاي خارجي در 5 فاز اول پارس جنوبي به صورت بيع متقابل حضور پيدا کردند و سهم شرکت هاي ايراني داخلي در تامين تجهيزات حدود 30 درصد بوده است.

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس تصريح کرد: اما در فازهاي 6،7،8،9،10سهم ساخت داخل به 58 درصد افزايش يافت که براساس قانون حمايت از توليد کنندگان داخلي لزوم استفاده از حداقل 51 درصد سهم ساخت داخل در پروژه ها به صورت مفاد يکي از قراردادها درآمد.

به گفته وکيلي؛ با تمهيدات مختلف يکسري قطعات کليدي که در ساخت پالايشگاه ها مورد نياز بود و انحصارا توسط چند شرکت آمريکا و اروپايي توليد مي شد توسط متخصصين ايراني ساخته شد.اين در حالي است که پيش از اين هزينه ساخت تجهيزات درون چاهي رشتهاي تکميلي ، قطعات سرچاهي و رشته هاي درون چاهي براي فازهاي 9و10 در توسط آمريکايي ها اخذ شد اما به دليل تحريم ها تکنولوژي ساخت اين تجهيزات بومي شد.

گفتني است؛ شرکت‌ نفت‌ و گاز پارس‌ به‌ عنوان‌ يکي‌ از شرکته اي‌ زير مجموعه شرکت‌ ملي‌ نفت‌ ايران‌ در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس قراردارد که در اول دي ماه ۱۳۷۷ تأسيس‌ شد واين‌ شرکت‌ مسئوليت‌ توسعه‌ کليه‌ فازهاي‌ ميدان‌ گازي‌ پارس‌ جنوبي، توسعه‌ ميدان‌ گازي‌ پارس‌ شمالي‌ و توسعه‌ ميدان‌هاي گازي‌ گلشن‌ و فردوسي‌ را در آب هاي خليج فارس دارا ست. /205

شناسه خبری: 5209

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو