نقش بندر چابهار در تأمین کالاهای اساسی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/51692
ساعت 18:44 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
بندر چابهار در تأمین کالاهای اساسی و نهاده های دامی و کشاورزی استانهای شرقی و جنوب شرق کشور نقش مهمی دارد.

استانهای شرقی و جنوب شرق کشور شامل (سیستان و بلوچستان، خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی، کرمان و یزد) رویهم رفته حدود 19 و نیم درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند، همچنین بالغ بر 16 و نیم درصد از جمعیت دام سبک و سنگین و 18 درصد از واحدهای مرغداری فعال کشور در این استانها قرار دارند.
سالیانه حجم قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز کشور از قبیل برنج، روغن خوراکی و نهاده های دامی و کشاورزی از طریق واردات تأمین و پس از تخلیه در بنادر جنوبی کشور به بازارهای مصرف داخل کشور حمل می شود.
طی سال گذشته حدود 12 میلیون تن نهاده های دامی کشاورزی شامل ذرت، جو، سویا و کود شیمیائی و همچنین در بخش کالاهای اساسی نیز حدود 2 میلیون تن کالا از قبیل برنج، شکر و روغن در بنادر جنوبی کشور تخلیه گردیده است.
علی رغم فاصله کم دریایی بندر چابهار به بنادر مبدأ (700 مایل دریایی) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور و هزینه پایین حمل زمینی از بندر چابهار به مراکز مصرف در استانهای شرقی و جنوب کشور و همچنین ظرفیتهای عظیم ایجاد شده در زیرساختها و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری سهم بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان از واردات کالاهای اساسی در سال گذشته ناچیز بوده است. که با توجه به تأثیر کاهش زمان حمل و هزینه کم در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی در شرایط حساس فعلی کشور ضروری است اهتمام و توجه بیشتری از طرف واردکنندگان بخش دولتی و خصوصی در واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار صورت گیرد.
در صورت تخلیه حدقل 20% از کل کالاهای اساسی کشور فقط سهم استانهای مذکور از طریق بندر چابهارسالیانه 2 دو و نیم میلیون تن به عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار اضافه خواهد شد که سهم بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای جدید در بخش خدمات کشتیرانی، تخلیه و بارگیری، حمل و نقل و خدمات وابسته در استان محروم سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار خواهد داشت بطوریکه فقط در بخش حمل و نقل جاده ای 200 هزار تردد سالیانه در حمل نقل ناوگان زمینی در جاده های استان ایجاد خواهد شد. لذا ضروری است موضوع، مورد مداقه بیشتر مسئولین ملی و استانی قرار گیرد و با تشریک مساعی و هم افزایی بیشتر تمامی دستگاههای نسبت به تقویت ناوگان حمل و نقل زمینی، رفع موانع و محدودیت های تأمین سوخت ناوگان در مبدا و در مسیر محورهای مواصلاتی، ارائه خدمات 24 ساعته ورود و خروج و ترخیص کالا و از همه مهمتر تشویق و تحریض بخش خصوصی در ایجاد سرمایه گذاری در زمینه ساخت انبار، سیلو و ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی اهتمام ویژه ای مصروف گردد.

**حسین شهدادی، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو