تراز تجاری ٨٠ میلیارد دلاری مناطق آزاد در 5 سال

لینک کوتاه: freena.ir/detail/50594
ساعت 14:47 دوشنبه 13 اسفند 1397
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در پنج سال گذشته ١١٨ میلیارد دلار کالا از این مناطق صادر و ٣٨ میلیارد دلار واردات داشتیم که بیانگر تراز تجاری ٨٠ میلیارد دلاری است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «مرتضی بانک» یکشنبه در نشست «استراتژی های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت های ایرانی» که در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، افزود: در پنج سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی داشتیم که توسط خود مناطق تامین شد و بخش خصوصی نیز ١٣٠ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرد. 
مشاور رییس جمهوری یادآوری کرد: مناطق آزاد از نظر سرزمینی سه دهم مساحت کشور را پوشش می دهند و در این شرایط کمتر از یک میلیون نفر در این مناطق ساکنند. 
وی افزود: اکنون یک هزار و 607 واحد صنعتی معدنی و کشاورزی در این مناطق فعالیت می کنند و 285 هزار اشتغال وجود دارد. 
به گفته وی، ١٠٠٨ واحد صنعتی خدماتی با 190 هزار اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی فعال است. 

** ریشه بسیاری از مشکلات مناطق آزاد و ویژه 
بانک گفت: نتوانسته‌ایم برخی مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تبیین کنیم و بسیاری از مشکلات حال حاضر مربوط به این موضوع است. 
وی ادامه داد: باید از محتوا و هویت قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حمایت و حفاظت کنیم، همچنین تقویت فرصت ها و مزایای سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات در این منطقه ضروری است. 
وی گفت: مهمترین اقدام برای پیوند میان نیازها و تولیدات، ایجاد بورس بین‌المللی بوده که سرمایه آن توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شد و مکانیسم آن بین المللی و مشارکت آن نیز داخلی و خارجی است. 
به گفته وی، یکی از مسائل مهم در حوزه سرمایه‌گذاری توجه به ریسک و بازده است و به کمک معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توانستیم ریسک محیطی و قانونی را کم کنیم. همچنین هزینه کمتر برای دسترسی به محیط صادرات و ترانزیت همچنین دسترسی به مواد اولیه ارزان تر باعث شده تا هزینه تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کاهش یابد 
وی گفت: نیاز امروز کشور و ملت توسعه و اقتصاد است که یکی از بخش های مهم آن وجود کارآفرینان، سرمایه گذاران و تولید گران در بخش‌های خدماتی و گردشگری است. 
مشاور رئیس جمهوری گفت: برای حمایت از سرمایه گذاران، سیستم اعتبارسنجی پیش بینی شده است که وضعیت سرمایه گذار را مشاهده و بستر معاملات را فراهم می کند. 
به گزارش ایرنا، اجلاس توسعه استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران «طرح انتخاب ملی» با موضوع «بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران تحریم» با حضور «مرتضی بانک » مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «عیسی فرهادی» فرماندار تهران، «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد طحانپور» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. 

شناسه خبری: 50594

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو