مطالعه و مرمت بیش از ۱۰ بنا و اثر تاریخی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو

لینک کوتاه: freena.ir/detail/49958
ساعت 15:38 چهارشنبه 10 بهمن 1397
معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بیش از ۱۰ بنا و اثر تاریخی منطقه آزاد ماکو بعنوان بخشی از هویت و تاریخ این منطقه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو مطالعه،‌مرمت و بازسازی شد. 

به گزارش فرینا، حسین حمزه لو با اشاره به اینکه تاکنون برای مطالعه و مرمت این بناها بیش از ۵۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است،‌ افزود: با همکاری  توافق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی برای مرمت و یا باز سازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی افراد مالک بناهای تاریخی هستند .  
حمزه لو ادامه داد: همکاری مردم و مالکان بناهای تاریخی نه تنها کمک کارشناسانه و مالی میراث فرهنگی را در پی دارد بلکه منجر به معرفی این اثار به گردشگران می شود که فرصت شغلی را برای آنها ایجاد می کند . 
وی افزود: برای مرمت بنای پل تاریخی بشگوز که مربوط به دوره صفویه است مبلغ یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال،‌ مرمت بنای پل قلعه جوق که آن هم مربوط به دوره صفویه است مبلغ یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال،‌ مرمت قلعه ماکو به عنوان یک اثر تاریخی منحصر بفرد یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال،‌ برای ساخت و بازسازی مسجد حضرت ابوالفضل (س) مبلغ ۷۷۰ میلیون ریال هزینه شده است. 
معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرمت و استحکام بخشی کاخ موزه باغچه جوق /سردارماکو/ در حال انجام است و تا پایان سال 1398 به بهره برداری می رسد اظهار داشت: برای مرمت این بنا ۲۶ میلیارد و ۸۳۳ میلیون ریال هزینه شده است. 
عملیات مرمت این پروژه از سال 1395 توسط شرکت بناساز شیردل آغاز شده و تا پایان سال قبل 32 درصد پیشرفت داشت.
حمزه لو اضافه کرد: امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی این پروژه 13 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه سقف نگهبان زیر سقف اصلی نصب شده است، افزود: سقف اصلی این بنای تاریخی 70 درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در راستای توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو، مرمت و احیای بناها و سایت‌های تاریخی و باستانی منطقه در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دستور کار است.
معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در این راستا عملیات اجرایی مرمت و بازسازی تعدادی از بناها و سایت‌ها از جمله منظر سازی و ساماندهی مسیر پله ای قلعه ماکو ۶ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال، مطالعات حفاری باستان شناسی مجموعه تاریخی سنگر ۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال ،‌ مطالعات میراث جهانی کیلیسای زًرزًر ۶۳۵ میلیون ریال و مطالعات طراحی منظر تاریخی قلعه ماکو ۱۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال هزینه شده است. 
شایان ذکر است منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو