لزوم ایجاد زمینه تبادل ارتباطات چابهار با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/49928
ساعت 15:32 شنبه 6 بهمن 1397
یک طراح بین المللی در عرصه مد و لباس گفت: منطقه آزاد چابهار به دلیل ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی می‌تواند زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم ‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، شهلا یاری‌بخت، از طراحان بین‌المللی عرصه مد و لباس نماینده دانشگاه مدآرت پاریس در ایران است. او از سال 1976 میلادی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته و پس از آموزش زبان فرانسه، به رشته اقتصاد گرایش پیدا کرده است.

یاری‌بخت از سال 79 در منطقه مرکزی شهر پاریس به کار طراحی و مد روی آورده است. این طراح لباس با کارنامه‌ای پربار در عرصه‌های بین‌المللی این‌روزها به ایران آمده و در شرایطی نمایندگی دانشگاه مد آرت پاریس را اخذ کرده که این آکادمی از نظر طراحی، تکنیک و مدیریت پوشاک در سطح بازارهای بین‌المللی بسیار قوی بوده، در 14 کشور دیگر نمایندگی دارد و با انواع و اقسام فرهنگ‌های مختلف و مشکلات موجود آشنا است.

وی درباره برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار گفت: بدون شک در انتخاب این منطقه، امکانات و پلتفرم اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار گرفته است و مزایای متعددی موجب شده که ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه در حوزه مد و لباس به کار بسته شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: چابهار می‎‌تواند زمینه ایجاد بازاری صنعتی، تجاری، فرهنگی و هنری را هم در بخش داخلی و هم ابعاد خارجی فراهم کند و در این راستا، منطقه آزاد چابهار به دلیل ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی، زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم می‌کند.

یاری بخت با تأکید بر لزوم تداوم جریانات حوزه مد و لباس در منطقه آزاد چابهار اذعان داشت: هر رویدادی در بلند مدت اثرگذار است و چه بسا برپایی بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار در گام نخست نقاط ضعفی را به دنبال داشته باشد که لازم است در ادامه با حضور کارشناسان بخش صنعت، علمی دانشگاهی و طراحی و تولید، این جریان مورد نقد و بررسی قرار گیرد و نتایج به دست آمده بتواند راهکارهای خوبی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این منطقه را در زمینه مد و لباس فراهم کند.

وی تصریح کرد: با ایجاد بسترهای تردد فعالان خارجی به ایران، هنر سنتی کشور همچون سوزن‌دوزی‌ها و هنر موجود در لباس اقوام ایرانی رونق می گیرد و ضمن ایجاد کارآفرینی، زمینه افزایش صادرات فراهم خواهد شد.

این طراح لباس و مدرس دانشگاه با اشاره به تأسیس مدرسه عالی هنر درمنطقه آزاد چابهار با رویکرد احیای لباس اقوام ایرانی اذعان داشت: این مدرسه به شرطی راه موفقیت را طی خواهد کرد که ابزارهای به روز و مبتنی بر تکنولوژی را به کار گرفته و با حضور مدرسان توانا هم در حیطه هنرهای سنتی و هم مدرن، پیوند مناسبی بین هر دو بخش ایجاد کرده و زمینه پژوهش‌های کاربردی را نیز در این بخش فراهم آورد.

یاری‌بخت به دیگر ظرفیت‌های کشور در زمینه میزبانی از بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: شهرهایی مانند شیراز و اصفهان دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند بر سرمایه‌های تاریخی، فرهنگی و هنری این مناطق صحه گذارند به همین دلیل این امکان وجود دارد که هر سال، یکی از این شهرهای دیدنی و جذاب به عنوان ویترین این بخش مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با این وجود، مقوله مد و لباس جزء جدایی‌ناپذیر از رویدادهایی همچون سینما، ورزش و موسیقی است و با توجه به اینکه هر یک از این عرصه‌ها می‌توانند به میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار شوند و چابهار پایگاهی درخور توجه برای هر یک از این رویدادها است.

وی در ادامه با تأکید بر استعدادهای کم‌نظیر در میان دانشجویان مد و لباس افزود: طی یک سال اخیر بهترین دانشجویان کشور به دانشگاه مدآرت پاریس اعزام شده‌اند و این ظرفیت علمی و عملی در میان طراحان ایرانی وجود دارد که خوراک مناسبی برای بازارهای همجوار همچون افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان فراهم آوریم. ما باید در عرصه مد و لباس به نقشه قدیمی ایران برگردیم و خود را محدود به جغرافیای کشور نکنیم.

این فعال بین‌المللی حوزه مد و لباس، منطقه آزاد چابهار را با هنگ کنگ مقایسه و تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم می‌کند و بدون شک این منطقه یکی از بهترین گزینه‌ها در امر واردات مواد اولیه نساجی و صادرات مد ایرانی است که می‌تواند به عنوان یک ویترین ملی نیز، نمایشی باشکوه از دستاوردهای صنعت، فرهنگ و هنر ایران را به همراه داشته باشند.

تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات انواع پوشاک در چهار بند به امضاء طرفین رسیده است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو