بندر راهبردی چابهار مسیر جدید صادرات قیر ایران می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/49786
ساعت 15:08 چهارشنبه 26 دی 1397
معاون فنی و مهندسی شرکت نفت پاسارگاد ایران گفت: بندر راهبردی و مهم چابهار مسیر جدید صادرات قیر ایران به کشورهای مختلف دنیا می شود.

به گزارش فرینا، امیر حسین آریا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار افزود: شرکت نفت پاسارگاد سالانه سه و نیم میلیون تن قیر تولید می کند که یک و نیم میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و 2 میلیون تن دیگر نیز به 30 کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی صادر می شود.
آریا تصریح کرد: صادرات هر تن قیر 350 دلار ارزآوری برای کشور دارد و بندر چابهار به دلیل داشتن مسیر امن و کم هزینه برای صادرات قیر ایران در نظر گرفته خواهد شد.
وی تسریع در تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس و ساخت آزاد راه چابهار به کرمان، چابهار ـ زاهدان و چابهار ـ هرمزگان را خواستار شد و افزود: چابهار بدون جاده های دوبانده نمی تواند در مسیر توسعه گام بردارد.
معاون فنی و مهندسی شرکت نفت پاسارگاد ایران ادامه داد: پس از بررسی های لازم با مشارکت سرمایه گذاران این منطقه، بخشی از قیر صادراتی را از طریق بندر چابهار انجام می دهیم.
آریا گفت: در ایران هفت شرکت کار تولید و صادرات قیر را انجام می دهند که 6 شرکت با شرکت نفت پاسارگاد همکاری می کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: بندر چابهار با ظرفیت سالانه هشت ونیم میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا می تواند برای صادرات انواع کالا مورد استفاده قرار گیرد.
بهروز آقایی افزود: چابهار بندری بدون محدویت در تخلیه و بارگیری انواع کالاها است و می تواند پس از تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در توسعه و آبادانی سیستان وبلوچستان نقش بسزایی داشته باشد.
آقایی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک و نزدیکی بندرچابهار به بازارها و مسیرهای تجارت بین المللی نیاز است سهم تجارت دریایی ایران از طریق این بندر افزایش یابد تا بتواند رقابت پذیری لازم در کالاهای صادراتی و کاهش هزینه کالاهای وارداتی را داشته باشد.
وی گفت: ایران بزرگ‌ ترین تولید کننده و صادر کننده قیر خاورمیانه است ولی تنها کمتر از 20 درصد بازار قیر آسیا و کمتر از 10 درصد بازار قیر دنیا از آن ایران است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اتصال ریلی چابهار در سالهای آینده که مهمترین پارامتر پسکرانه و مکمل توسعه بندر است، امیدواریم به یک هاب صادراتی قیر ایران تبدیل شویم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري