معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از هر کدام از هفت منطقه آزاد کنونی خواست «در بخش صنایع خلاق، یک اولویت و مزیت رقابتی را انتخاب کند .
به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا رستمی» درنشست علمی ـ آموزشی «مناطق آزاد؛ الگوی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق» که در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد، افزود: هفت منطقه آزاد کشور میتوانند به هفت محور صنعتی و سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق تبدیل شوند.
هم اکنون هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی در ایران وجود دارد، شهریورماه گذشته نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ویژه اقتصادی رای مثبت دادند.
رستمی گفت: اگر دغدغه شکل گیری صنایع خلاق در مناطق آزاد را دنبال کنیم ویژگیهای اختصاصی یک منطقه آزاد میتواند یک مزیت رقابتی برای محوریشدن آن منطقه در یک حوزه تخصصی در صنایع خلاق باشد.
وی ادامه داد: در صنایع خلاق امکان انتقال تجارب وجود دارد و مناطق آزاد میتوانند تجارب خود را در این حوزه با سایر مناطق آزاد و حتی سرزمین اصلی به اشتراک بگذارند. همچنین برای اولویتی که انتخاب میشود باید موقعیت منطقه آزاد نسبت به ایران، سهم آن نسبت کشورهای همسایه و در نهایت جهان دیده شود.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اضافه کرد: گام بعدی تعیین فعالیت افراد، نیروهای کارآفرین، توسعه بازار و بازاریابی، تولید، فروش و زنجیره ارزش برای اکوسیستم است.
رستمی گفت: «توسعه صنایع خلاق راه رهایی از وابستگی به نفت است که پیش شرط آن رشد همزمان صنعت و اقتصاد خواهد بود».
وی افزود: ایجاد یک جریان اطلاعاتی، ارتباطی و گفتگو محور برای توسعه برنامهها و سیاستهای صنایع فرهنگی و خلاق به لحاظ پدیداری در مناطق آزاد ضروری است.
به گفته معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، مفهومسازی صنایع فرهنگی و خلاق موضوعی متاخر و در جامعه ایران بسیار جدید است که در مبادلات و جریانهای صنعتی و سرمایهگذاری برای جامعه ما «نوپدید» به حساب میآید.
رستمی افزود: به لحاظ نوپدید بودن این مفهوم، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود شکلگیری جریانهای صنعتی، سرمایهگذاری و اولویت گذاری صنایع خلاق به یک موضوع گفتگو محور در مناطق آزاد است. در واقع گفتمانسازی صنایع خلاق در مناطق آزاد نیازمند تبدیلشدن به یک ضرورت و اولویت است.
به گفته وی، گفتمانسازی به این معناست که همه عناصر موثر برای شکلگیری یک مفهوم و پدیده باید جایگاه خود را پیدا کند.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: مناطق آزاد میتوانند پایگاهی برای رشد و توسعه صنایع خلاق بویژه «شتابدهندههای صادراتی» باشند.
سهم 3.2 درصدی صنایع خلاق در تولید ناخالص دنیا
رستمی با بیان اینکه امروزه نقش صنایع خلاق در تولید ناخالص ملی در دنیا 3.2 درصد است، اضافه کرد: راه ایران برای افزایش تولید ناخالص ملی توجه به حوزه صنایع خلاق است.
وی با اشاره به اینکه موضوع صنایع خلاق در بودجهبندی سال آینده مناطق آزاد مطرح شده است، افزود: کار کارشناسی برای تعیین بودجه ادامه دارد.
به گفته معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای تغییر این سهم به برنامههای یک ساله، سه ساله و پنج ساله نیازمندیم و با برنامهریزی هدفمند و حرکت بر مبنای توسعه پایدار، ایران میتواند در حوزه صنایع خلاق موفقتر عمل کند.
رستمی ادامه داد: به زودی تفاهمنامهای با ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز امضا و زمینههای همکاری مشترک مناطق آزاد با این ستاد فراهم میشود.
** همکاری مناطق آزاد با ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این نشست گفت: مناطق آزاد استعداد و ظرفیتهای بسیار جدی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق دارند.
سیدمحمدحسین سجادی نیری افزود: برای توسعه شرکتهای خلاق و حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق، تمهیداتی فراهم شده است که خدمات متنوع و متعددی در چهار حوزه تسهیل فضای کسب و کار، توسعه بازار، پشتیبانی مالی و جذب سرمایه و خدمات ویژه دستگاههای اجرایی به این شرکتها و فعالان صنایع خلاق ارائه شود.
به گفته سجادی نیری، بخشی از خدمات این ستاد در زمینه توسعه بازار، حمایت از حضور شرکتهای فناورانه و صنایع خلاق، حمایت از حضور در نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی، ارائه بسته حمایتی برای صادرات خدمات و محصولات و حمایت از تهیه گزارش تحقیقات بازار است.
توجه به اقتصاد فرهنگ با حفظ چارچوبهای فرهنگی
وی ادامه داد: از میان هشت اولویت فناوری در کشور، هفت اولویت مربوط به فناوریهای سخت و یک اولویت مربوط به فناوریهای نرم است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در این ستاد تلاش شده است به یک ادبیات مشترک در حوزه فناوریهای نرم و هویتساز، صنایع فرهنگی و خلاق و شرکتهای دانش بنیان دست یابیم.
به گفته سجادی نیری، با حفظ چارچوبهای فرهنگی کشور میتوان به مقوله اقتصاد فرهنگ توجه ویژهای داشت و گسترش انیمهها و سریالهای ژاپنی و کرهای در دنیا یکی از نمودهای اصلی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق است.
وی یادآوری کرد طبق برنامه «توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق» زیرمجموعههای صنایع خلاق مشمول حمایتهای مندرج از شرکتهای دانشبنیان می شود.
به گزارش ایرنا، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 1394 تشکیل شد تا یکپارچگی های لازم برای توسعه و تجاری سازی فناوریهای نرم و هویت ساز صورت پذیرد.
هدفگذاری، اولویت بندی و سیاستگذاری امور ستاد در حوزه فناوری های نرم و هویت ساز و همچنین روزآمدسازی و بازنگری در اهداف، اولویت ها و سیاست های ستاد، برعهده یک شورا متشکل از هفت عضو حقیقی و 6 عضو حقوقی است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران و فرهنگستان هنر نمایندگانی در این شورا دارند.