مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از انجام سرمایهگذاریهایی با بخش خصوصی برای تکمیل و تجهیز این بندر و بهرهبرداری بهتر از آن خبر داد و گفت: در 9 ماه گذشته بالغ بر 145 میلیاردتومان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد انجام شده است. پیشتر و در سالهای گذشته نیز در حدود 600 میلیاردتومان سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در بندر امیرآباد انجام شده بود و 500 میلیاردتومان دیگر نیز تا پایان سال انجام میشود.
به گزارش فرینا، سیاوش رضوانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مجموعه اقدامات و سرمایهگذاریهایی که در آن بندر در دستور کار است با تاکید بر توسعه بنادر شمالی کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها پیش توسعه بنادر شمالی کشور را مورد توجه قرار داده بود و این مهم با اتفاقاتی که در سواحل کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه در حال انجام است، سرعت بیشتری گرفته است.
رضوانی افزود: در حال حاضر در بنادر شمالی ایران و همچنین کشورهای همسایه حدود چهار نوع کالا جابه جا میشود که این میزان حتما باید رشد داشته باشد. در تلاش هستیم در قسمت جنوبی خزر یعنی بنادر شمالی ایران، بنادرمان را مدرن و تجهیز کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بنادر شمالی ایران در مقایسه با بنادر کشورهای همسایه بسیار مدرنتر است، خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز بنادر شمالی کشور همچنانکه در برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید شده است در دستور کار قرار دارد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر بزرگ کشور و سومین بندر از نظر مساحت به شمار میرود، گفت: بندر امیرآباد به جهت جاذبههای فراوان طبیعی و توسعهای، منطقه ای مناسب برای سرمایهگذاری به شمار میرود.
رضوانی یادآور شد: بندر امیرآباد حدود 17 سال با سرمایهای بالغ بر 1900 میلیاردتومان تجهیز و تکمیل شده است که بخش دولتی 700 میلیاردتومان و بخش خصوصی 1200 میلیاردتومان در این بندر سرمایهگذاری کردهاند.
وی از اقدامات مهمی را که در بندر امیرآباد در دستورکار دارد موضوع توسعه حمل و نقل چندوجهی عنوان کرد و افزود: بندر امیرآباد حدود 25 کیلومتر ریل دارد و یکی از اهداف مهم ما بهرهمندی بیشتر از ریل و توسعه آن در بندر امیرآباد به منظور توسعه ترانزیت و صادرات است.
مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ادامه داد: هماکنون در حال ساخت اسکلهای هستیم که حدود 95 درصد آن که شامل پسکرانه و خطوط ریلی میشود که در حال حاضر، اسکله آماده است ولی در حال ایجاد تغییرات روی ضربهگیرها، پلهای اتصال و جکها هستیم که امیدواریم تا 8 ماه آینده اسکله راه بیفتد. در نظر داریم تا بخشی از بارها که با واگن میآید خیلی سریع با واگنهای یخچالی جابه جا شوند تا از این طریق هزینه تمام شده بخش خصوصی را به مقدار قابلملاحظهای کاهش دهیم.
این مدیر بندر از قرار گرفتن در مرحله انتخاب پیمانکار برای تکمیل 100 درصدی پروژه فوق خبر داد و گفت: در صورت انجام اینکار در حدود 35 درصد ریل ما مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. در برنامه کاری ما قرار دارد تا ترمینال کانتینریمان را توسعه بدهیم. بندر امیرآباد تنها بندری است که تجهیزات و امکانات کانتینری تخلیه و بارگیری را نسبت به سایر بنادر شمالی دارد.
رضوانی از انجام سرمایهگذاریهایی با بخش خصوصی برای تکمیل و تجهیز این بندر و بهرهبرداری بهتر از آن خبر داد و یادآور شد: در 9 ماه گذشته بالغ بر 145 میلیاردتومان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد انجام شده است. پیشتر و در سالهای گذشته نیز در حدود 600 میلیاردتومان سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در بندر امیرآباد انجام شده بود و 500 میلیاردتومان دیگر نیز تا پایان سال انجام میشود.
وی همچنین درباره توسعه گردشگری و برنامههایی که آن بندر به منظور رونق گردشگری در دستورکار دارد، گفت: مجموعه مطالعاتی در دستورکار است و این مهم زمانیکه مدیرکل بندر مازندران بودم در دستور کار بود که هم اکنون توسط آقای انزان پور مدیرکل بنادر استان مازندران در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری و تکمیل است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد افزود: حدود 25 هکتار در زونبندی به گردشگری تخصیص یافته است که در تلاش هستیم تا سرمایه گذاران را برای این مهم دعوت کنیم.