لینک کوتاه: freena.ir/detail/4921
ساعت 16:25
چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس، چيني ها علاقمندي خود را به ايجاد پل ارتباطي بين استان لينجان و فرودگاه الماس سرخس به عنوان فرودگاه کارگو اعلام کردند.
به گزارش بنا(bena) به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه ويژه اقتصادي سرخس، مهندس حسين عليپور با بيان اين مطلب گفت: آقاي جوجين تاينگ مدير انجمن دوستي چين و ايران و قائم مقام انجمن اقتصادي کشور چين که به مشهد سفر کرده بود، تقاضاي ديدار با اتاق بازرگاني مشهد را داشتند بدين منظور جلسه اي برگزار شد و طي مذاکرات صورت گرفته آنان علاقمندي خود را براي ايجاد پل هوايي ارتباطي بين استان لينجان خودمختار چين و منطقه ويژه اقتصادي سرخس بعنوان فرودگاه کارگو اعلام کردند.
عليپور افزود : در اين جلسه بحثهاي مختلفي صورت گرفت با توجه به اينکه آنان آمادگي صادرات گوشت حلال را به ايران داشته و بدنبال احياي جاده ابريشم هستند امکان همکاريهاي اقتصادي وجود دارد.
وي گفت : چيني ها منطقه ويژه اقتصادي سرخس را بدقت مطالعه نموده بودند و با آمادگي در جلسه حضور يافتند.
جوجين يانگ نيز درباره انتخاب فرودگاه الماس سرخس گفت : با مطالعه دقيق و عيني به اين منطقه رسيديم که اين منطقه مرکزيت کشورهاي عضو اکو را دارد.
وي سرخس را بسيار مهم و با اهميت خواند و اظهار داشت که در واقع ما به جاي دبي اينجا را انتخاب کرديم.
مدير انجمن دوستي چين و ايران گفت: توضيحات مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس از امکانات و استعدادهاي موجود منطقه ما را براي ايجاد پل ارتباطي بين چين و ايران راغب تر مي کند.
آقاي جوجين تانگ اظهار داشت : هم اکنون صادرات و واردات کشورهاي کره جنوبي و شمالي با 6 ساعت پرواز بيشتر به خاورميانه مي رسد در صورتيکه از مسير استان لينجان به منطقه ويژه اقتصادي سرخس بسيار کوتاه است.
غلامحسين شافعي نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس اتاق بازرگاني مشهد نيز طي سخناني گفت: از اينکه هيئت چيني با مطالعه کافي اين نقطه استراتژيک را انتخاب کرده اند خرسنديم.
وي اظهار داشت: منطقه ويژه اقتصادي سرخس بهترين نقطه ايران براي احداث پل ارتباطي بين دو کشور بعنوان کارگو است.
وي افزود: منطقه ويژه اقتصادي سرخس بارانداز کالا و بار و چهار راه اقتصادي آسيا بر سر جاده ابريشم است.
شافعي ضمن تأکيد بر توسعه همکاريهاي مشترک بين چين و ايران گفت: براي رسيدن به اشتراکات و تفاهمات وسيعتر نيازمند مطالعه بيشتر هستيم.
وي افزود: پس از بازديد هيأتهاي اقتصادي از دو منطقه براي امضاء تفاهم نامه همکاريهاي مشترک اعلام آمادگي کردند.
گفتني است فرودگاه الماس سرخس در سال 1375به هنگام افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن مورد بهره برداري قرار گرفته و در آن زمان چندين هواپيماي پهن پيکر را پذيرش کرده است. هم اکنون باند فرودگاه 4 کيلومتر بوده و 60 متر عرض دارد و کليه تجهيزات ناو بري و امکانات ايمني مجهز بوده و کاملاً آماده و به روز است.