اتصال بندر بزرگ نینگبو چین به بندرکاسپین با ارسال اولین محموله کالایی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48956
ساعت 17:33 شنبه 3 آذر 1397
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از ارسال اولین محموله کالایی از بندر بزرگ نینگبو چین به بندرکاسپین از مسیر کریدور جدید چین ، قزاقستان ، انزلی خبر داد .

به گزارش فرینا، رضا مسرور با بیان اینکه این محموله از بندر نینگبو (Ningbo) در شمال شرق چین برای انتقال از مسیر این کریدور جدید ارسال شده و از طریق ریل به بندر آکتائو قزاقستان و با کشتی وارد بندر کاسپین میشود تصریح کرد: محموله های قبلی این کریدور از مرکز و غرب چین به ایران حمل شده بود و اهمیت این محموله جدید به دلیل مبدا آن در شرق چین است که نشان دهنده مزیت این مسیر برای انتقال کالا از چین به ایران نسبت به مسیرهای فعلی است .

مسرور با اشاره به سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چینی ها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید خاطر نشان کرد: انتقال کالا در مسیر کریدور جدید چین و ایران، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همکاری مشترک منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با رییس اتاق بازرگانی چین برای بخش خصوصی بود که طی سفر ماه گذشته اینجانب به این کشور و در جلسات تخصصی بر فعالسازی این کریدور مهم ترازیتی که بخشی از کریدور جاده ابریشم جدید است تاکید شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به نقش این کریدور در توسعه مبادلات تجاری کشور و ترانزیت کالای کشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه ، اعلام کرد: در سفر روز گذشته دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور به استان گیلان که به منظور راه اندازی آزمایشی مسیر ریلی قزوین -رشت –انزلی و بازدید از مسیر احداث خط ریلی رشت به مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی صورت گرفت، مزایای کریدور جدید ایران و چین که پس از چندین سال پیگیری از سوی این سازمان راه اندازی شده، از سوی اینجانب برای معاون رییس جمهور تشریح شد و دکتر نوبخت ضمن ابراز خرسندی از فعالیت این مسیر جدید حمل و نقل کالایی، بر نقش کریدور مزبور و منطقه آزاد انزلی در گسترش مبادلات دو کشور و توسعه تجارت در دریای خزر تأکید کرد.

مسرور در خصوص نوع و تعداد محموله در حال حرکت گفت: تعداد کانتیترهای این مرسوله ۴۲ کانتینر ۴۰ فوتی است که حاوی قطعات دوچرخه-لوازم موتورهای صنعتی-کاغذ دیواری-لنت خودرو و.. به مقصد ایران است که از مسیر ریلی به سمت بندر اکتائو حرکت نموده و تا ۱۸ آذر ماه جاری محموله بارگیری شده توسط کشتی دوریتا در مجتمع بندری کاسپین پهلو گیری می کند.

وی دلیل اهمیت این محموله ترانزیت شده در مسیر کریدور جدید ایران و چین را انتقال بار از شرقی ترین نقطه چین به عنوان منطقه ای کاملاً توسعه یافته اعلام کرد و افزود: مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان (بندر آکتائو)،ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر از تیر ماه سالجاری و با حضور معاون اول رییس جمهور و مقامات ملی و استانی و روسای اتاق بازرگانی چین با پهلوگیری نخستین کشتیتجاری در این مسیر در مجتمع بندری کاسپین به صورت رسمی شروع به کار کرده است.

گفتنی است این کریدور از چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین- قزاقستان به بندر اکتائو در این کشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر کاسپین متصل می شود و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت۱۰ میلیون تن کالا فراهم شده و مزیت اصلی این کریدور، کاهش مسافت ،زمان و هزینه حمل و نقل کالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران می باشد.

نینگبو شهری در شمال شرقی استان ججیانگ چین در ۲۵ کیلومتری دریای شرقی چین و به عنوان یکی از بنادر صنعتی و تجاری مهم این کشور از قرن هفتم تا به امروز شناخته میشود و آن را نمونه کوچکی از شهر شانگهای در اقتصاد چین قلمداد می کنند و بندر نینگبو از لحاظ توان عملیاتی در ارسال محموله های بازرگانی رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري