افزایش همکاری های بندری و دریایی با کشورهای اتحادیه اروپا؛

اراضی پس‌کرانه‌های تجاری سه بندر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره) توسعه می یابد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48783
ساعت 16:30 دوشنبه 21 آبان 1397
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری ها در حوزه بندر و دریا روز به روز گسترش پیدا کند.

به گزارش فرینا، محمد راستاد، در مراسم سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با حضور ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، افزود: ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ میلیون تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و در حال حاضر سالانه میزان حمل و نقل دریایی در حدود ۳۰۰ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی است.

راستاد گفت: ایران از نظر ناوگان تحت پرچم جزو کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب می‌شود و ۱.۱ درصد ناوگان جهانی تحت پرچم را به خود اختصاص داده است. این سهم ایران را جزو ۲۰ کشور اول جهان کرده است.

وی افزود: روند فعالیت‌ها و ارتقای حمل و نقل کانتینری رشد خوبی داشته است و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل گنتری کرین با ۱۰۴ میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین ۱۵ دستگاه RTG هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۳ میلیون تن TEU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی داشتیم، گفت: برنامه ای توسعه ای ترمینال ۳ بندر شهید رجایی در حال انجام است  و با تکمیل این پایانه ظرفیت این بندر به ۸ میلیون TEUمی‌رسد.

راستاد همچنین با اعلام اینکه ایران از دسترسی دریایی مناسب و محدوده بازار جذابی برخوردار است، یادآور شد: ایران در مسیر مهم دالان‌های ترانزیتی منطقه است و همین موضوع بنادر ایران و سایر شقوق حمل و نقل کشورمان را از نظر توسعه ترانزیتی به کشوری مهم تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا با مذکرات صورت گرفته به موافقت‌های خوبی برای توسعه دالان‌های ترانزیتی رسیدیم که موافقت‌نامه با هند و افغانستان در بندر چابهار از جمله آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر چابهار در منتهی علیه جنوب شرقی ایران بندری است که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شرق را دارد و حلقه اصلی بین کشورهای اقیانوس هند، هند و افغانستان به شمار می‌رود.

راستاد از تشکیل اولین شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار خبر داد و گفت: به زودی شاهد حضور اپراتور هندی در بندر چابهار خواهیم بود که با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری و در قالب قرارداد BOT به مدت ۱۰ سال شروع می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح ظرفیت ها و قابلیت های ایران در زمینه فعالیت‌های دریایی با ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل از توسعه اراضی پس کرانه ای بنادر جنوبی کشور خبر داد و افزود: امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری ها روز به روز گسترش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه اراضی پس‌کرانه‌های تجاری سه بندر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره) در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق می‌گیرد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو