دومین همایش توسعه صادرات منطقه آزاد ماکو برگزار شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48746
ساعت 13:53 يکشنبه 20 آبان 1397
دومین همایش توسعه صادرات با حضور فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو و جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد.

به گزارش فرینا، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این همایش با هدف شناسایی موانع و تسهیل صادرات و صادرات مجدد برگزار می شود گفت: معرفی شرکت های مدیریت صادرات، تشریح نحوه استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات، پرسش و پاسخ با فعالین اقتصادی و تجلیل از صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو از جمله برنامه های این همایش است.

ابراهیم جلیلی افزود: بسترسازی لازم برای ارتقای در توسعه صادرات غیرنفتی، تقویت حضور بنگاههای تجاری منطقه در عرصه بین المللی، معرفی روش ها و اصول نوین بازرگانی به تجار و ارائه امتیازات مشوق های لازم برای تجار و بازرگانان در دستور کار معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکوقرار گرفته است.

جلیلی از آمادگی صددرصدی سازمان منطقه آزاد ماکو در صادرات و همکاری با شرکت های صادراتی خبر داد و گفت: تمامی موانع و مشکلات بر سرراه صادرکنندگان و تولیدکنندگان شناسایی شده و سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اهتمام ویژه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماکو نیز در این همایش با اشاره به موانع توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی و راهکارهای توسعه صادرات گفت: نقش ناچیز صادرات غیر نفتی (بدون میعانات گازی) در تولید ناخالص داخلی کشور در طی یک روند ده ساله از ۴ درصد در سال ۷۹ به شش درصد در سال ۸۸ رسیده است .

صمد کراری افزود: طبق اعلام آمار بانک چهانی همچنین در سال ۲۰۰۹  میزان صادرات جهانی در حدود ۱۶ تریلیون دلار بود که سهم صادرات غیر نفتی ایران ۱۳% بود.

کراری، نبود ساختار مناسب تحقیق و توسعه در امر صادرات و نبود سیاست ثابت ارزی که باعث نوسانات قیمتی کالای صادره می شود را از جمله موانع داخلی صادرات بر شمرد و گفت: نبود متولی امر برای کنترل کالاهای صادراتی، عدم توجه به کیفیت کالا و نوع بسته بندی آن، عدم وجود امکانات برای صادر کنندگان جهت حضور در نمایشگاههای بین المللی، عدم آشنایی اغلب صادر کنندگان با فنون بازاریابی و تبلیغات و بالا بودن قیمت کالاهای صادراتی بدلیل وجود تورم در ساختار اقتصادی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است.

وی همچنین وجود کالاهای مشابه خارجی با قیمت پایین و کنترل شده و وجود نوسانات ارزی را از مشکلات خارجی صادرکنندگان بر شمرد و افزود: قیمت مواد اولیه وکالاهای واسطه ای وارداتی مورد نیاز در ساخت برخی از کالاهای صادراتی را افزایش داده و قدرت رقابت را از کالاها سلب میکند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماکو گفت: عدم تحویل کالا در زمان مقرر، بعلت ضعف در سیستم های حمل و نقل و  عدم همگونی سیاست های تجاری و اقتصادی برخی از کشورها با سیاست های تجاری و اقتصادی ایران مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی قزوین نیز گفت: تولید کنندگان در شرایط سختی قرار دارند و اگر قرار است زحمات مسئولان موثر واقع شود باید بازار به حرکت درآمده و تقاضا محور شود.

علیرضا کشاورز افزود: فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو و استان قزوین مکمل هم بوده و می توان با ایجاد زنجیره های تولید و استفاده از ظرفیت ها  توسعه تولید و صادرات دست یافت.

کشاورز گفت: واحدهای تولیدی جدا از مسائل کلان، انتظار حمایت و توجه دارند و اداره ها و سازمان ها خدمات رسان و مطالبه گر نیز باید برای ادامه راه تولید، از بخش خصوصی حمایت کنند.

گفتنی است؛ در این همایش یک روزه از صادرکنندگان برتر و نمونه منطقه آزاد ماکو تجلیل شد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو