تکمیل پازل «ریل ـ بندر» برای پشتیبانی از بانکرینگ در بندر شهید رجایی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48719
ساعت 09:18 شنبه 19 آبان 1397
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی از راه اندازی آزمایشی ترمینال جدید ریلی نفتی (محوطه اختصاصی ریلی) در بندر شهید رجایی برای توسعه حمل ریلی فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های «ریل ـ بندر» خبر داد. 

به گزارش فرینا، اله مراد عفیفی پور با اشاره به اهمیت فوق العاده توسعه شبکه ریلی در بنادر کشور و توسعه زیرساخت های ریل ـ بندر، افزود: این موضوع همواره مورد تاکید مسئولان کشوری، مدیران سازمانی و بخش های اقتصادی بوده و در اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز لحاظ شده است.
عفیفی پور مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه به خصوص در مسافت های طولانی را برشمرد و با اشاره به سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش های مختلف اقتصادی اجتماعی، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی باعث اشتغالزایی بالا، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (به ویژه گازوییل)، ایمنی فوق العاده بالا، جلوگیری از آسیب به زیرساخت های جاده ای و تلطیف محیط زیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر می شود که تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری در بنادر دارد. از سوی دیگر، هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود، صرفه و مزیت اقتصادی حمل و نقل ریلی در همسنجی با جاده، بیشتر خواهد شد. 
وی با اشاره به متصل نبودن شانتینگ یارد(محوطه اختصاصی ریلی) شمالی بندر از طریق خطوط انتقال به مخازن بندر خلیج فارس طی سالیان گذشته، گفت: این محدودیت در حمل فرآورده های نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث می شد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده شود. 
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، کسری های چند باره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه از جمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع می شود. 
عفیفی پور در ادامه اضافه کرد: زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن ها استفاده می شد، که هم اکنون با تغییرات ایجاد شده و فراهم نمودن این امکان، این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه 222 هزار متر مکعب و سالانه حدود دو میلیون و 664 هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده ای از فعالیت های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را در بر مي گيرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی گفت: فرآورده های تخلیه شده از طریق خطوط لوله و سیستم پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است. 
وی افزود: به صورت همزمان می توان 44 واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه حدود 350 متر مکعب در ساعت  تخلیه کرد؛ همچنین، دو دستگاه دیگ بخار نصب شده بر روی واگن امکان گرم نمودن فرآورده ها را نیز فراهم خواهد کرد.
عفیفی پور خاطرنشان کرد: صاحبان كالا در حال حاضر براي فرآورده های صادراتی و ترانزیتی که امکان حمل ریلی به بندر شهید رجایی دارند، می توانند از این تسهیلات برای تخلیه واگن های مخزن دار استفاده كنند. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این ترمینال ریلی، گفت: نخستین محموله نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان در قالب 17 واگن مخزن دار با حجم 950 تن امروز وارد بندر شهید رجایی شد که این فرآورده در عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها مورداستفاده قرار می گیرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در پایان افزود: از این پس 5 پالايشگاه بزرگ كشور (اصفهان، تهران، تبريز، اراك و كرمانشاه) که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندر شهیدرجایی دسترسی دارند و این یک تحول و مزیت بزرگ محسوب می شود.
 

گالری تصاویر

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد
اشتغال 113 نفر با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری تولید محصولات روشنایی در منطقه آزاد انزلی
اینفوگرافی؛ گزارش صادرات و واردات منطقه آزاد اروند در 9ماه سال جاری
اعضای هیئت مدیره سازمان‌های مناطق آزاد چابهار و دوغارون انتخاب شدند
نسل‌های 7گانه مناطق آزاد در جهان نسل اول: توسعه‌ كسب و كار با محور تجارت (بخش اول)

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران